سوالات دینی 3 همراه با سال طرح در آزمونهای نهایی

هوالفتاح العلیم

سوالات دینی 3 همراه با سال طرح در آزمونهای نهایی

درس اوّل :

1- چه رابطه­ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین بشر وجود دارد ؟ [خ 85 - د87]
2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه » باشد ؟ [خ 89]
3- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟ [ش 88- ش90]  
4- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟ [ش90]
5- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟ [خ 85]
6- ترجمه و پیام آیۀ : « قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى » ( طه ،50 ) [ش 85 - د 86 ]
7- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟[ش 89 ]
8- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ [د 85-  خ 88]
9- چرا هدایت یک اصل عامّ و همگانی در نظام خلقت است ؟ [خ86]
10- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟ [ش 87]
11- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى * الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى * وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى » ( اعلی 3-1 ) [د 87]
12- ویژگیهایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می­شود را به طور کامل شرح دهید . [د 88]
13- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟ [خ 90 ]
14- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با (ص/ غ) مشخّص کنید .
انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می­یابد و پاسخ می­دهد .[ش90]
15- ترجمه کنید : « ... وَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ... » (اعراف ، 43) [د90] 
16- هدایت عمومی را تعریف کنید . [د90] 
17- سه مورد از نیازهای بنیادین انسان را نام ببرید . [د90]

درس دوم :

1- علل آمدن پیامبران متعدّد را نام ببرید .  [خ85 - د86]
2- مصونیّت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است ؟ توضیح دهید . [ش85]
3- آیا مصونیّت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به سمت گناه نمی­روند ؟ توضیح دهید. [خ 87]
4- چرا عصمت در حوزة مسئولیّتهای مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد )[خ 86]
5- عالی­ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ [ش86]
6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را توضیح دهید . [ش86]
7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید . [خ85 - د86]
8- اگر خداوند یک دین برای انسانها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) [د85 ش90]
9- وحـی را تعریف کنید . [ش87- ش88- د89]
10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید . [ش 87]
11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟  [خ 88]
12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدّد اشاره دارد ؟ [خ89]
13- ویژگیهای دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیّر زمان می­شود را نام ببرید . [خ89- د90]
14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . [ش 89 ]
15- درستی یا نادرستی گزاره­­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید .
پیامبران از چُنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی­شوند . [ش90]
16- از علل آمدن پیامبران متعدّد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین » را توضیح دهید . [خ 90- د90]

درس سوم :

1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می­آمد ؟[د 85]
2- تحدّی را تعریف کنید . [ش85  ـ ش86 - د87 -  خ88 - د89 - ش90]
3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ [خ86]
4- جنبه­های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید . [ش86- د87]
5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید . [د86]
6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسانهاست ؟ [ش88]
7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می­تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروزی باشد ؟ [خ 87]
8- از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیّت و همه­جانبه بودن » را شرح دهید . [ش89 ]
9- ترجمه کنید : « وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ... » ( بقره ،23 )[ش87- د88 (با پیام)- ش90- د90]
10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه­های اعجاز قرآن کریم است ؟ [خ88]
11- تکمیل کنید : نفوذ خارق العادّة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه­های ........ اعجاز این کتاب آسمانی است . [خ89]
12- ویژگی مهمّ قرآن کریم را بنویسید . [خ90]
13- چرا خداوند معجزة پیامبر اسلام (ص) را از نوع کتاب قرار داده است ؟ [د90]

درس چهارم :

1- طاغوت را تعریف کنید . [خ 85- خ86- د 86- ش87- د 88- ش89 – د90]
2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ ... » به کدام یک از آنها اشاره دارد ؟ [ش85]
3-  قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید . [د 85- ش87- ش90]
4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران ، 164) [خ 88]
5- تکمیل کنید :  در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن نیست ........ می­نامند . [ش88]
مراجعة به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان ............. است . [خ90]
6-  ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید . [خ89]
7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام ببرید .[ش90]
8- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می­گویند . [د89]
گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است . [خ90]

درس پنجم :

1- ترجمه و پیام آیه : « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ... » ( مائده ، 67 ) [خ85-د87- ش89- د90]
2- دو مورد از نکاتی را که پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) در حدیث « ثقلین » بیان فرمودند ، بنویسید. [ش85]
3- ترجمه و پیام آیه : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ ... » ( نساء ، 59) [د85]
4- یک پیام آیه : « اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهِرَکُم تَطهیراً » ( احزاب 34 ) را بنویسید.[خ86- ش87- د88]
5- حدیث « مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاهُ » دربارة چه واقعه­ای است ؟ [ش86]
6- بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که پیامبر (ص) پس از رحلت خود برای مردم به جا گذاشتند چه بود و دربارة آنها چه سفارش فرمود ؟ [د86]
7- پیام حدیث : « مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً » را بنویسید . [خ 87- ش88]
- نام آیۀ : « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ . » را بنویسید . (مائده ، 55 ) ( بیان مصداق آیه ) [خ 88- د89 ]
9- را نیاز به امام پس از پیامبر نه تنها از بین نمی­رود ، بلکه بیشتر هم می­شود ؟ [خ90 ]
10- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید . [د90]
تعیین جانشین رسول خدا با هدایت و راهنمایی خدا بوده و خداوند ائمّة اطهار (ع) را به این مقام برگزیده است .

درس ششم :

1- از سخن پیامبر اسلام (ص) : « من شهر علمم و علی درِ آن است ، هر کس می­خواهد به این علم برسد ، باید از درِ آن وارد شود . » چه نکاتی به دست می­آید ؟ ( ذکر دو مورد) [د90]

درس هفتم :

1- دو مورد از مسایلی که پس از رحلت پیامبر(ص) موجب تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث ایشان شد را بنویسید . [خ85]
2- تفاوت اساسی حکومت بنی­امیّه و بنی­عبّاس با رهبری رسول خدا (ص) در چه چیزهایی بود ؟ ( ذکر دو مورد ) [ش85- ش90]
3- دو مورد از اشکالات اساسی که به سبب ممنوعیّت نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) ( نگهداری حدیث از طریق حافظه ) به وجود آمد را بنویسید . [د 85 - ش 86- ش 87- ش 89–  ش90]
4- چگونه پس از رحلت رسول خدا (ص) ظهور شخصیّتها و الگوهای غیرقابل اعتماد افزایش یافت؟ [خ87]
5- دو مورد از مسائل و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر (ص) را بنویسید.(4 مورد ) [د 87- ش88- خ90]
6- کدام یک از مشکلات سیاسی ـ اجتماعی باعث شد که با فاصله گرفتن از زمان پیامبر اکرم (ص) شخصیّتهای اصیل اسلامی به انزوا کشیده شوند ؟ توضیح دهید . [د 88]
7- چرا ممنوعیّت نوشتن احادیث پیامبر (ص) پیروان ائمّه (ع) را از منبع مهمّ هدایت بی­بهره نکرد ؟ [د90]

درس هشتم :

1- تقیّه را تعریف کنید . [خ85- د85 - د87- د88] 
2- امامان بزرگوار ما « در مجاهده برای حکومت عدل » از چه اصولی تبعیت می کردند ؟ ( نام ببرید . ) [ش85]
3- امامان (ع) از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می­کردند ، آن دو جهت چیست ؟ توضیح دهید . [خ86]
یا ائمّة اطهار (ع) در راستای ولایت ظاهری از چه جهاتی با حاکمان زمان خود مبارزه می­کردند ؟ توضیح دهید . [د90]
4- چرا ائمّة معصومین (ع) در مجاهده از اصل « آگاهی بخشی به مردم » تبعیّت می­کردند ؟ [ش 86- د87- د 90]
5-  ترجمه کنید : « ... قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى ... » (شوری ، 23)[د86- خ87] ( فقط پیام آیه)
6- نام دو کتاب حدیث که در آن سخنان رسول خدا (ص) و ائمّة اطهار (ع) گِرد آمده است را بنویسید . [خ87]
7-گِردآورندگان کتابهای حدیثی مقابل را بنویسید .     الف) کافی :      ب) الاستبصار :  [خ90]
8- اقدامات مربوط به مرجعیّت علمی امامان (ع) را نام ببرید .  [خ 88- ش90]  
9- از مسئولیّتهای مقام امامت « ولایت معنوی امامان (ع) » را شرح دهید .  [خ 89]
10- هریک از عبارات سَمت راست با کدام یک از عبارات سَمت چپ (مسئولیّتهای مقام امامت ) ارتباط دارند ؟ [ش89]
1- اقدام برای حفظ سخنان و سیرة پیامبر (ص) 
الف) اقدامات مربوط به مرجعیّت دینی
2- پاسخ به نیازهای مؤمنان از طریق معنوی و غیبی 
ب ) مجاهده در راستای ولایت ظاهری
3- تربیت شخصیّتهای اسلامی  
ج ) ولایت معنوی امامان (ع)
4- آگاهی بخشی به مردم

درس نهم :

1- غیبت امام زمان (عج) در مقابل « ظهور» است یا « حضور» ؟ توضیح دهید .[ش85]
2- چرا غیبت امام عصر (عج) به « خورشید پشت ابر » تشبیه شده است ؟ [ش86]
3- امام عصر (عج) رهبری خود را در عصر غیبت به چه چیز تشبیه کرده­اند ؟ [ش87- ش89 ]
4-  علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ توضیح دهید . [د85]
5-  علّت غیبت امام عصر (عج) و تداوم آن را بنویسید . [خ88]  
6- بر اساس آیۀ : « ... إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ... » ( رعد ، 11 ) علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ [خ86- د90 (ترجمه)]
7- آیا می­توان « زمان ظهور » امام عصر (عج) را تعیین کرد ؟ مختصراً توضیح دهید .[ش 86- ش87]
8- چرا تعیین زمان ظهور امام عصر (عج) تنها در اختیار خداوند است ؟ توضیح دهید .[ش89- د90]  
9- غیبت صغری را تعریف کنید .  [د 86- خ87- ش88- ش90- د90]
10- بخش اصلی رهبری امام عصر (عج) مربوط به کدام قلمرو است و چگونه انجام می­شود ؟ [خ87- خ88] 
11- ایجاد تغییر و تحوّل در جامعه­ای که گرفتار بی­عدالتی می­باشد ، چگونه امکان­پذیر است ؟ [د88]
12- امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش حضرت مهدی (عج) چه اقداماتی انجام داد ؟ [خ89]
13- نائبان چهارگانه در دورة غیبت صغری چه مسئولیّتی بر عهده داشتند ؟ [ش89 ]
14- طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج) چگونه امکان­پذیر است ؟ [د86 - ش87]
15- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
 بخش اصلی رهبری امام مهدی (عج) مربوط به قلمرو ولایت معنوی است. [د88 - ش90 و د90] (به صورت جای خالی)
غیبت امام مهدی (عج) در دورة غیبت ، در مقابل حضور است نه ظهور .  [د89- ش90]
16- دو نمونه از موارد ولایت معنوی ( یاری و دستگیری شیعیان ) توسّط امام عصر (عج) را بنویسید . [د89 ]
17- تکمیل کنید :
امام زمان (عج) در دورة غیبت صغری از طریق افرادی خاصّ که به ....... معروفند، با شیعیان ارتباط داشت . [ش90]
رهبری امام زمان (عج) در عصر غیبت به ............ تشبیه شده است . [ش90]

درس دهم  :

1- چه کسانی می­توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند ؟ [خ85]
2- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج) هستند می­توانند یاران راستین امام باشند ؟ [خ86]
3- چهار مورد از ویژگیهای یاران راستین امام عصر (عج) را بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) بنویسید.[د86- د87-ش88]
4- پیام آیه : « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ .»(قَصَص،5) را بنویسید . [خ85]
5- به اعتقاد جامعه­شناسان « پویایی جامعۀ شیعه » در طول تاریخ به چه عواملی وابسته بوده است ؟ [خ 85- خ 89]
6- پیامبران برای تحقّق وعده­های الهی در پایان تاریخ از چه طرح خاصّی سخن گفته­اند ؟ [ش85- د89]
7- جامعة منتظر چگونه جامعه­ای است ؟ ( ویژگیهای جامعة منتظر در عصر غیبت ) [د85- خ87- ش88]
8- اعتقاد شیعه در مورد موعود چیست ؟ [خ86]
9-  پیام آیۀ : « وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ . » ( انبیاء ، 105 ) [خ87- خ 90 (ترجمه)]
10- توضیح دهید خداپرستان دربارة آیندة تاریخ چه اعتقادی دارند ؟  [د87]
11- دو فایدة معلوم بودن مشخّصات امام زمان (عج) و حضور ایشان در جامعه را بنویسید . [د87]
12- چگونه همة ادیان دربارة اعتقاد به موعود و الهی بودن پایان تاریخ اتّفاق نظر دارند؟  [خ88- د88]
13- چرا ایجاد آمادگی برای ظهور امام عصر (عج) باید در همة ابعاد علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی باشد ؟ [د88]
14- بر اساس آیة : « هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ ... » ( توبه ، 33 ) چه آینده­ای برای تاریخ انسان پیش­بینی شده است ؟ [خ89- ش90(ترجمه)]
15- چرا تقویت ایمان یکی از مسئولیّتهای شخص منتظر در عصر غیبت است ؟ [خ89]
16- چهار مورد از مسئولیّتهای « شخص منتظر » در دورة غیبت را نام ببرید .[د89- د90]
17- تکمیل کنید : نگاه مثبت دین به آیندة تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اصلی به نام « ........... » را در دل زنده کرده است. [خ90]

درس یازدهم  :

1- ولیّ فقیه را تعریف کنید . [ خ85- د88- خ90 – د90]
2- راههای شناخت « مرجع تقلید » را بنویسید . [ خ85 - د 85- ش86 - خ 88- ش89 - د89- ش90]
3- تقلید را تعریف کنید . [ش85- د86- خ 87- ش88- ش90]
4- با توجّه به احادیث ، شرایط مرجع و فقیهی که شایسته پیروی است را بنویسید .[ش85- د86- ش88]
5- دو شرط مشترک از شرایط ولیّ فقیه ( رهبر ) و مرجع تقلید کدامند ؟ [خ87- ش89]
6- مرجع تقلید را تعریف کنید . [د85]
7- تفقّه را تعریف کنید . [خ86- خ88- د89]
8- فقیه را تعریف کنید . [ش90]
9- تفقّه به چه معناست و به چه کسی فقیه می­گویند ؟ [د87]
10- انتخاب ولیّ ­فقیه به چه شیوه­هایی انجام می­گیرد ؟ توضیح دهید . [ش85- خ86- د86 ( بدون توضیح )- د87- خ90]
11- در عصر غیبت مرجعیّت دینی و حکومت اسلامی چگونه تداوم می­یابد ؟ [خ87 –د90 ( به صورت جای خالی )]
12- چرا مرجع باید عادل و زمان شناس باشد ؟ [د87]
13- چرا ولیّ ­فقیه باید زمان شناس باشد ؟ [ش90]
14- بنا بر فرمان امام زمان (عج) در دورة غیبت ، نیابت ایشان به چه کسی می­رسد و مسئولیّتهای او چیست ؟ [د88]
15- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
در عصر غیبت ، حکومت اسلامی در چارچوب « مرجعیّت فقیه » استمرار می­یابد.[د88- خ89- ش90(به صورت جای خالی)] 

/ 1 نظر / 17 بازدید
بابایی

مرسی استفاده شد