وبلاگ : قاسم - پوراسمعیل-(ماکو یی ) دبیر عربی وفلسفه ومنطق ومعارف ناحیه یک تبریز

علمی ،آموزشی ،دینی(دبیر دبیرستان نمونه دولتی امیرالمومنین (ع) منطقه ولیعصرودبیرستان غیر انتفاعی جام ناحیه چهار واقع در منطقه ائل گلی تبریز)

سوالات دینی 3 همراه با سال طرح در آزمونهای نهایی
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۱٠:٥۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳٩٢
 

هوالفتاح العلیم

سوالات دینی 3 همراه با سال طرح در آزمونهای نهایی

درس اوّل :

1- چه رابطه­ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین بشر وجود دارد ؟ [خ 85 - د87]
2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه » باشد ؟ [خ 89]
3- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟ [ش 88- ش90]  
4- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟ [ش90]
5- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟ [خ 85]
6- ترجمه و پیام آیۀ : « قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى » ( طه ،50 ) [ش 85 - د 86 ]
7- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟[ش 89 ]
8- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ [د 85-  خ 88]
9- چرا هدایت یک اصل عامّ و همگانی در نظام خلقت است ؟ [خ86]
10- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟ [ش 87]
11- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى * الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى * وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى » ( اعلی 3-1 ) [د 87]
12- ویژگیهایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می­شود را به طور کامل شرح دهید . [د 88]
13- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟ [خ 90 ]
14- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با (ص/ غ) مشخّص کنید .
انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می­یابد و پاسخ می­دهد .[ش90]
15- ترجمه کنید : « ... وَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ... » (اعراف ، 43) [د90] 
16- هدایت عمومی را تعریف کنید . [د90] 
17- سه مورد از نیازهای بنیادین انسان را نام ببرید . [د90]

درس دوم :

1- علل آمدن پیامبران متعدّد را نام ببرید .  [خ85 - د86]
2- مصونیّت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است ؟ توضیح دهید . [ش85]
3- آیا مصونیّت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به سمت گناه نمی­روند ؟ توضیح دهید. [خ 87]
4- چرا عصمت در حوزة مسئولیّتهای مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد )[خ 86]
5- عالی­ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ [ش86]
6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را توضیح دهید . [ش86]
7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید . [خ85 - د86]
8- اگر خداوند یک دین برای انسانها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) [د85 ش90]
9- وحـی را تعریف کنید . [ش87- ش88- د89]
10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید . [ش 87]
11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟  [خ 88]
12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدّد اشاره دارد ؟ [خ89]
13- ویژگیهای دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیّر زمان می­شود را نام ببرید . [خ89- د90]
14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . [ش 89 ]
15- درستی یا نادرستی گزاره­­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید .
پیامبران از چُنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی­شوند . [ش90]
16- از علل آمدن پیامبران متعدّد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین » را توضیح دهید . [خ 90- د90]

درس سوم :

1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می­آمد ؟[د 85]
2- تحدّی را تعریف کنید . [ش85  ـ ش86 - د87 -  خ88 - د89 - ش90]
3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ [خ86]
4- جنبه­های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید . [ش86- د87]
5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید . [د86]
6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسانهاست ؟ [ش88]
7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می­تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروزی باشد ؟ [خ 87]
8- از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیّت و همه­جانبه بودن » را شرح دهید . [ش89 ]
9- ترجمه کنید : « وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ... » ( بقره ،23 )[ش87- د88 (با پیام)- ش90- د90]
10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه­های اعجاز قرآن کریم است ؟ [خ88]
11- تکمیل کنید : نفوذ خارق العادّة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه­های ........ اعجاز این کتاب آسمانی است . [خ89]
12- ویژگی مهمّ قرآن کریم را بنویسید . [خ90]
13- چرا خداوند معجزة پیامبر اسلام (ص) را از نوع کتاب قرار داده است ؟ [د90]

درس چهارم :

1- طاغوت را تعریف کنید . [خ 85- خ86- د 86- ش87- د 88- ش89 – د90]
2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ ... » به کدام یک از آنها اشاره دارد ؟ [ش85]
3-  قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید . [د 85- ش87- ش90]
4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران ، 164) [خ 88]
5- تکمیل کنید :  در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن نیست ........ می­نامند . [ش88]
مراجعة به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان ............. است . [خ90]
6-  ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید . [خ89]
7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام ببرید .[ش90]
8- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می­گویند . [د89]
گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است . [خ90]

درس پنجم :

1- ترجمه و پیام آیه : « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ... » ( مائده ، 67 ) [خ85-د87- ش89- د90]
2- دو مورد از نکاتی را که پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) در حدیث « ثقلین » بیان فرمودند ، بنویسید. [ش85]
3- ترجمه و پیام آیه : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ ... » ( نساء ، 59) [د85]
4- یک پیام آیه : « اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهِرَکُم تَطهیراً » ( احزاب 34 ) را بنویسید.[خ86- ش87- د88]
5- حدیث « مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاهُ » دربارة چه واقعه­ای است ؟ [ش86]
6- بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که پیامبر (ص) پس از رحلت خود برای مردم به جا گذاشتند چه بود و دربارة آنها چه سفارش فرمود ؟ [د86]
7- پیام حدیث : « مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً » را بنویسید . [خ 87- ش88]
- نام آیۀ : « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ . » را بنویسید . (مائده ، 55 ) ( بیان مصداق آیه ) [خ 88- د89 ]
9- را نیاز به امام پس از پیامبر نه تنها از بین نمی­رود ، بلکه بیشتر هم می­شود ؟ [خ90 ]
10- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید . [د90]
تعیین جانشین رسول خدا با هدایت و راهنمایی خدا بوده و خداوند ائمّة اطهار (ع) را به این مقام برگزیده است .

درس ششم :

1- از سخن پیامبر اسلام (ص) : « من شهر علمم و علی درِ آن است ، هر کس می­خواهد به این علم برسد ، باید از درِ آن وارد شود . » چه نکاتی به دست می­آید ؟ ( ذکر دو مورد) [د90]

درس هفتم :

1- دو مورد از مسایلی که پس از رحلت پیامبر(ص) موجب تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث ایشان شد را بنویسید . [خ85]
2- تفاوت اساسی حکومت بنی­امیّه و بنی­عبّاس با رهبری رسول خدا (ص) در چه چیزهایی بود ؟ ( ذکر دو مورد ) [ش85- ش90]
3- دو مورد از اشکالات اساسی که به سبب ممنوعیّت نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) ( نگهداری حدیث از طریق حافظه ) به وجود آمد را بنویسید . [د 85 - ش 86- ش 87- ش 89–  ش90]
4- چگونه پس از رحلت رسول خدا (ص) ظهور شخصیّتها و الگوهای غیرقابل اعتماد افزایش یافت؟ [خ87]
5- دو مورد از مسائل و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر (ص) را بنویسید.(4 مورد ) [د 87- ش88- خ90]
6- کدام یک از مشکلات سیاسی ـ اجتماعی باعث شد که با فاصله گرفتن از زمان پیامبر اکرم (ص) شخصیّتهای اصیل اسلامی به انزوا کشیده شوند ؟ توضیح دهید . [د 88]
7- چرا ممنوعیّت نوشتن احادیث پیامبر (ص) پیروان ائمّه (ع) را از منبع مهمّ هدایت بی­بهره نکرد ؟ [د90]

درس هشتم :

1- تقیّه را تعریف کنید . [خ85- د85 - د87- د88] 
2- امامان بزرگوار ما « در مجاهده برای حکومت عدل » از چه اصولی تبعیت می کردند ؟ ( نام ببرید . ) [ش85]
3- امامان (ع) از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می­کردند ، آن دو جهت چیست ؟ توضیح دهید . [خ86]
یا ائمّة اطهار (ع) در راستای ولایت ظاهری از چه جهاتی با حاکمان زمان خود مبارزه می­کردند ؟ توضیح دهید . [د90]
4- چرا ائمّة معصومین (ع) در مجاهده از اصل « آگاهی بخشی به مردم » تبعیّت می­کردند ؟ [ش 86- د87- د 90]
5-  ترجمه کنید : « ... قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى ... » (شوری ، 23)[د86- خ87] ( فقط پیام آیه)
6- نام دو کتاب حدیث که در آن سخنان رسول خدا (ص) و ائمّة اطهار (ع) گِرد آمده است را بنویسید . [خ87]
7-گِردآورندگان کتابهای حدیثی مقابل را بنویسید .     الف) کافی :      ب) الاستبصار :  [خ90]
8- اقدامات مربوط به مرجعیّت علمی امامان (ع) را نام ببرید .  [خ 88- ش90]  
9- از مسئولیّتهای مقام امامت « ولایت معنوی امامان (ع) » را شرح دهید .  [خ 89]
10- هریک از عبارات سَمت راست با کدام یک از عبارات سَمت چپ (مسئولیّتهای مقام امامت ) ارتباط دارند ؟ [ش89]
1- اقدام برای حفظ سخنان و سیرة پیامبر (ص) 
الف) اقدامات مربوط به مرجعیّت دینی
2- پاسخ به نیازهای مؤمنان از طریق معنوی و غیبی 
ب ) مجاهده در راستای ولایت ظاهری
3- تربیت شخصیّتهای اسلامی  
ج ) ولایت معنوی امامان (ع)
4- آگاهی بخشی به مردم

درس نهم :

1- غیبت امام زمان (عج) در مقابل « ظهور» است یا « حضور» ؟ توضیح دهید .[ش85]
2- چرا غیبت امام عصر (عج) به « خورشید پشت ابر » تشبیه شده است ؟ [ش86]
3- امام عصر (عج) رهبری خود را در عصر غیبت به چه چیز تشبیه کرده­اند ؟ [ش87- ش89 ]
4-  علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ توضیح دهید . [د85]
5-  علّت غیبت امام عصر (عج) و تداوم آن را بنویسید . [خ88]  
6- بر اساس آیۀ : « ... إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ... » ( رعد ، 11 ) علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ [خ86- د90 (ترجمه)]
7- آیا می­توان « زمان ظهور » امام عصر (عج) را تعیین کرد ؟ مختصراً توضیح دهید .[ش 86- ش87]
8- چرا تعیین زمان ظهور امام عصر (عج) تنها در اختیار خداوند است ؟ توضیح دهید .[ش89- د90]  
9- غیبت صغری را تعریف کنید .  [د 86- خ87- ش88- ش90- د90]
10- بخش اصلی رهبری امام عصر (عج) مربوط به کدام قلمرو است و چگونه انجام می­شود ؟ [خ87- خ88] 
11- ایجاد تغییر و تحوّل در جامعه­ای که گرفتار بی­عدالتی می­باشد ، چگونه امکان­پذیر است ؟ [د88]
12- امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش حضرت مهدی (عج) چه اقداماتی انجام داد ؟ [خ89]
13- نائبان چهارگانه در دورة غیبت صغری چه مسئولیّتی بر عهده داشتند ؟ [ش89 ]
14- طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج) چگونه امکان­پذیر است ؟ [د86 - ش87]
15- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
 بخش اصلی رهبری امام مهدی (عج) مربوط به قلمرو ولایت معنوی است. [د88 - ش90 و د90] (به صورت جای خالی)
غیبت امام مهدی (عج) در دورة غیبت ، در مقابل حضور است نه ظهور .  [د89- ش90]
16- دو نمونه از موارد ولایت معنوی ( یاری و دستگیری شیعیان ) توسّط امام عصر (عج) را بنویسید . [د89 ]
17- تکمیل کنید :
امام زمان (عج) در دورة غیبت صغری از طریق افرادی خاصّ که به ....... معروفند، با شیعیان ارتباط داشت . [ش90]
رهبری امام زمان (عج) در عصر غیبت به ............ تشبیه شده است . [ش90]

درس دهم  :

1- چه کسانی می­توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند ؟ [خ85]
2- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج) هستند می­توانند یاران راستین امام باشند ؟ [خ86]
3- چهار مورد از ویژگیهای یاران راستین امام عصر (عج) را بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) بنویسید.[د86- د87-ش88]
4- پیام آیه : « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ .»(قَصَص،5) را بنویسید . [خ85]
5- به اعتقاد جامعه­شناسان « پویایی جامعۀ شیعه » در طول تاریخ به چه عواملی وابسته بوده است ؟ [خ 85- خ 89]
6- پیامبران برای تحقّق وعده­های الهی در پایان تاریخ از چه طرح خاصّی سخن گفته­اند ؟ [ش85- د89]
7- جامعة منتظر چگونه جامعه­ای است ؟ ( ویژگیهای جامعة منتظر در عصر غیبت ) [د85- خ87- ش88]
8- اعتقاد شیعه در مورد موعود چیست ؟ [خ86]
9-  پیام آیۀ : « وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ . » ( انبیاء ، 105 ) [خ87- خ 90 (ترجمه)]
10- توضیح دهید خداپرستان دربارة آیندة تاریخ چه اعتقادی دارند ؟  [د87]
11- دو فایدة معلوم بودن مشخّصات امام زمان (عج) و حضور ایشان در جامعه را بنویسید . [د87]
12- چگونه همة ادیان دربارة اعتقاد به موعود و الهی بودن پایان تاریخ اتّفاق نظر دارند؟  [خ88- د88]
13- چرا ایجاد آمادگی برای ظهور امام عصر (عج) باید در همة ابعاد علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی باشد ؟ [د88]
14- بر اساس آیة : « هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ ... » ( توبه ، 33 ) چه آینده­ای برای تاریخ انسان پیش­بینی شده است ؟ [خ89- ش90(ترجمه)]
15- چرا تقویت ایمان یکی از مسئولیّتهای شخص منتظر در عصر غیبت است ؟ [خ89]
16- چهار مورد از مسئولیّتهای « شخص منتظر » در دورة غیبت را نام ببرید .[د89- د90]
17- تکمیل کنید : نگاه مثبت دین به آیندة تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اصلی به نام « ........... » را در دل زنده کرده است. [خ90]

درس یازدهم  :

1- ولیّ فقیه را تعریف کنید . [ خ85- د88- خ90 – د90]
2- راههای شناخت « مرجع تقلید » را بنویسید . [ خ85 - د 85- ش86 - خ 88- ش89 - د89- ش90]
3- تقلید را تعریف کنید . [ش85- د86- خ 87- ش88- ش90]
4- با توجّه به احادیث ، شرایط مرجع و فقیهی که شایسته پیروی است را بنویسید .[ش85- د86- ش88]
5- دو شرط مشترک از شرایط ولیّ فقیه ( رهبر ) و مرجع تقلید کدامند ؟ [خ87- ش89]
6- مرجع تقلید را تعریف کنید . [د85]
7- تفقّه را تعریف کنید . [خ86- خ88- د89]
8- فقیه را تعریف کنید . [ش90]
9- تفقّه به چه معناست و به چه کسی فقیه می­گویند ؟ [د87]
10- انتخاب ولیّ ­فقیه به چه شیوه­هایی انجام می­گیرد ؟ توضیح دهید . [ش85- خ86- د86 ( بدون توضیح )- د87- خ90]
11- در عصر غیبت مرجعیّت دینی و حکومت اسلامی چگونه تداوم می­یابد ؟ [خ87 –د90 ( به صورت جای خالی )]
12- چرا مرجع باید عادل و زمان شناس باشد ؟ [د87]
13- چرا ولیّ ­فقیه باید زمان شناس باشد ؟ [ش90]
14- بنا بر فرمان امام زمان (عج) در دورة غیبت ، نیابت ایشان به چه کسی می­رسد و مسئولیّتهای او چیست ؟ [د88]
15- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
در عصر غیبت ، حکومت اسلامی در چارچوب « مرجعیّت فقیه » استمرار می­یابد.[د88- خ89- ش90(به صورت جای خالی)] 
16- چه شرایطی برای مشروعیّت یافتن رهبر جامعه اسلامی ( ولیّ فقیه ) لازم است ؟[خ85- ش90]
17- چرا « تدبیر و کفایت » و « شجاعت و قدرت روحی » از شرایط رهبر جامعة اسلامی است ؟ [د88]
18- دو ویژگی کسی که شایستگی رهبری جامعة اسلامی را دارد ، نام ببرید . [خ89]
19- منظور از « مشروعیّت » و « مقبولیّت » ولیّ فقیه را مختصراً توضیح دهید .[ش86]
20- چرا ولیّ فقیه باید مقبولیّت داشته باشد ؟  [ش87- ش88- د89]
21-  مشروعیّت ولیّ فقیه را تعریف کنید . [خ 88]
22- میان انتخاب « ولیّ فقیه » و « مرجع تقلید » چه تفاوتی وجود دارد ؟ [د85- ش86- ش89]
23- چرا افراد نمی­توانند به طور جداگانه برای خود ولیّ فقیه انتخاب کنند ؟ [د90]
24- انتخاب ولیّ فقیه به روش « غیر مستقیم » را با ذکر مثال شرح دهید . [د90]

 درس دوازدهم  :

1- چرا نظام جمهوری اسلامی را « مردم سالاری دینی » نامیده­اند ؟ [خ 85- د90]
2- آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت می­تواند در زمینه­سازی حکومت جهانی ولی عصر(عج) مؤثّر باشد ؟ [د85- د89]
3- تفاوت اصلی نظام اسلامی با سایر حکومتهای دمکراتیک در چیست ؟ [خ86- د86- ش90]
4- « مردم سالاری دینی» را با دمکراسی رایج در جهان مقایسه کنید . [خ88]
5- با توجّه به سفارشات حضرت علی(ع) به مالک اشتر بنویسید چرا رهبر باید از افراد عیب جو و ترسو دوری کند؟[ش87]
6- تکمیل کنید : هدف دمکراسی رایج در جهان تأمین ............... مردم می­باشد .[خ89]
7- حکومت دمکراتیک یا مردم سالار را تعریف کنید . [خ90]
8- ترجمه کنید : « ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ... » (نحل ، 125) [د90]

درس سیزدهم  :

1- « عزّت نفس » را تعریف کنید . [ش85 ]
2- « عزّت نفس » را تعریف کرده و رابطة آن را با مفاهیم زیر بنویسید . الف) گناه ب) پیمان­شکنی [خ85]
3- چرا انسان صاحب عزّت به پیمان­شکنی دست نمی­زند ؟ [د85- د 86- د87- د89]
4- رابطه عزّت با وفای به عهد و پیمان را بررسی کنید . [ش90]
5- « انسان صاحب عزّت » و « انسان گناهکار » در برابر نفس لوّامه و نفس امّارة خود چگونه عمل می­کند ؟[د88]
6- چه رابطه­ای بین عزّت نفس وگناه وجود دارد ؟ چرا ؟ [ش89]
7- « تمایلات انسان » چند دسته است ؟ آنها را بنویسید . [ش85- د87- ش88- ش90- د90]
8- دو دسته از تمایلات انسان کدامند و چه نامیده می­شوند ؟ [ ش86- د89]
9- نام دو خود در انسان چیست ؟ [ش87]
10- چگونه می­توان عزّت نفس را پرورش داده و تقویت کرد ؟ [ ش85- خ88]
11 - ترجمه و پیام آیۀ : « مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا ... . » ( فاطر ، 10 ) [د85 -ش89- خ90]
12- بر اساس آیة : « مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا ... . » ( فاطر ، 10 ) راه پرورش عزّت نفس چیست ؟ [د86]
13- ترجمه کنید : « ... وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لا یَعْلَمُونَ . » (منافقون ، 8 )[ش86- خ87 ش88- د90]
14- قرآن کریم راه پرورش عزّت نفس را چه می­داند ؟ [خ86]
15- چرا نمی­توان مسئولیّت انجام دادن گناه را از دوش خود برداشت و به عوامل بیرونی منتقل کرد ؟ [خ89- ش90]
16- آیا می­توان تحریکات بیرونی و شرایط اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی گناه دانست ؟ [خ86]
17- انسان صاحب عزّت در برخورد با نفس لوّامه و نفس امّاره چگونه عمل می­کند ؟[خ87]
18- انسان صاحب عزّت همواره به سود کدام نفس خود عمل می­کند ؟ [خ88]
19- راه کسب عزّت چیست ؟ و چه کسانی عزّت بیشتری دارند ؟ [ش87]
20- تکمیل کنید :
تحریکات بیرونی عوامل زمینه­ساز گناهند ، امّا قدرت .......... انسان می­تواند در مقابل گناه بایستد . [ش88]
تمایلات عالی انسان مربوط به بُعد ......... و تمایلات دانی او مربوط به بُعد ........... است . [د90]
21- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
انسان دارای عزّت نفس در مقابل افراد زورگو و ستمگر متواضع است . [ش90]
انسان عزیز همواره به ندای عقل و وجدان و نفس لوّامه گوش فرا می­دهد و تسلیم نفس امّاره نمی­شود .  [د90]
22- در چه مواردی « عزّت و شکست ناپذیری » ضروری است ؟ [د90]

 

درس چهاردهم  :

1- عالی­ترین زمینه برای تشکیل خانواده را بیان کرده ، توضیح دهید .[خ85- ش87- د88] 
2- از زمینه­های تشکیل خانواده ، « اُنس با همسر » را شرح دهید . [ش88]
3- زمینه­های تشکیل خانواده ( اهداف ازدواج ) را نام ببرید . [د85- د86- د87- د89]
4- عبارت قرآنی « وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً » به کدام یک از زمینه­های تشکیل خانواده اشاره دارد ؟ توضیح دهید. [د88- ش90]
5- ابتدایی­ترین زمینة تشکیل نهاد خانواده چیست ؟ توضیح دهید . [ش86- د90 (به صورت جای خالی)]  
6- آیا تفاوت میان زن و مرد به معنای برتری یکی بر دیگری است ؟ [خ 86- خ88- ش90 ( با ذکر مثال )]  
7- چرا خداوند نقش زن و مرد را متفاوت قرار داده است ؟ [خ87]
8- در زمینه­های شکل­گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخّص نمایید . الف) ابتدایی­ترین زمینه ب) عالی­ترین زمینه [خ90]
9- ترجمه کنید : « ... وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِیمًا . » ( احزاب ، 35 )[ خ90]
10- آیا کلمة اِنس و بنی­آدم در قرآن کریم اختصاص به جنس خاصّی دارد ؟ چرا ؟ [خ89]
11- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
ابتدایی­ترین هدف تشکیل خانواده ، رشد اخلاقی و معنوی هر یک از اعضای خانواده است . [د90]

درس پانزدهم  :

1- با توجّه به روایات معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسر شایسته را نام ببرید . [خ85]
2-  چرا نباید فاصله میان بلوغ طبیعی و فکری با زمان ازدواج زیاد شود ؟ [خ85]
3- با توجّه به آموزه­های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید .[ش85]
الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب همسر 
ب) دو راه مناسب برای شناخت همسر
4- چرا إذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است ؟ [د85 - ش86 - ش88- ش89 - د90]  
5- آمادگی برای ازدواج نیازمند چند بلوغ است ؟ نام ببرید . [خ 86- خ 88- ش90]
6-  چرا پیشوایان دین در امر ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده­اند ؟ [د86- خ90]
7- چرا تنها علاقه و محبّت اوّلیّه نمی­تواند لازمة انتخاب همسر باشد ؟ [خ87]
8- چه نوع معاشرتهایی برای شناخت همسر نتیجه بخش نیست ؟ چرا ؟ [خ87]
9- ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟ [ش87 ]
10- سه مورد از راههای شناخت همسر را بنویسید . [د87- ش90- د90]
11- چرا نمی­توان در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید .[خ88]
12- لازمة انتخاب شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟ [د88]
13- نتایج ازدواج در زمان و موقعیّت مناسب و نامناسب را با یکدیگر مقایسه کنید .[خ89]
14- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
نباید فاصلة میان بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج زیاد شود . [د89]
15- از نظر مقرّرات اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حکمی دارد ؟ [د89]
16- تکمیل کنید : اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد ، ........... است . [ش90] 

درس شانزدهم  :

1- « نفقه » چیست و بر عهدة چه کسی می­باشد ؟ [خ85 - د86]
2- نفقه را تعریف کنید . [ش86- ش87- ش88- ش89 ـ ش90- د90]
3- آیا شرط پرداخت نفقه نیازمند بودن زن است ؟ توضیح دهید . [د87]
4- شرط پرداخت نفقه چیست ؟ [ش90]
5- مهمّ­ترین وظیفه ( نقش ) مشترک زن و مرد ( پدر و مادر ) در خانواده چیست ؟ آن را توضیح دهید .[ش85- د85- خ 88- ش90]
6- چهار نقش مرد در زندگی مشترک را نام ببرید . [د85 - خ86- د90]  
7-  از نقش­های مرد « رابطة محبّت­آمیز با همسر » را توضیح دهید . [ش87]
8- از نقش مرد در خانواده « محبّت و نظارت پدری » را توضیح دهید . [د89]
9- ترجمه کنید : « وَ قَضَى رَبُّکَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِیَّاهُ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ... » ( إسراء ، 23 )[خ86- خ88-  ش90]
10- سه شرط اصلی پیمان ازدواج را بنویسید . [ش86- خ87- د88- ش90- د90]
11- وظایف ما ( فرزندان ) نسبت به پدر و مادر چیست ؟ ( چهار مورد ) [ش86- خ89]
12- چرا هیچ کاری را نمی­توان با نقش مقدّس مادری برابر دانست ؟ [د87]
13- کدام یک از موارد زیر مربوط به نقش مرد و کدام یک مربوط به نقش زن در خانواده است ؟ [ش88]
الف ) تدبیر امور خانه
ب ) مدیریت و نگهبانی از حریم خانواده
14- چه نقش­هایی در خانواده بر عهدة زن می­باشد ؟ نام ببرید . [خ89]
15- در خانواده تدبیر امور خانه از وظایف چه کسی است ؟ و چرا این نقش از ارزش و اهمیّت برخوردار است ؟ [ش89 ]
16- از نقش­هایی که در خانواده بر عهدة زن می­باشد « همسرداری » را شرح دهید .[خ90] 
17- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
شرط پرداخت نفقه نیازمند بودن زن نیست ، بلکه انجام وظایف همسری است . د90

 

موفق باشید اسفند 1392: پوراسمعیل دبیر دبیرستان نمونه دولتی امیرالمومنین (ع) و دبیرستان غیر انتفاعی جام ائل گلی  ناحیه 4