وبلاگ : قاسم - پوراسمعیل-(ماکو یی ) دبیر عربی وفلسفه ومنطق ومعارف ناحیه یک تبریز

علمی ،آموزشی ،دینی(دبیر دبیرستان نمونه دولتی امیرالمومنین (ع) منطقه ولیعصرودبیرستان غیر انتفاعی جام ناحیه چهار واقع در منطقه ائل گلی تبریز)

عربی 1/2 شهریور ماه
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٦ مهر ۱۳٩٢
 

بنام خدا- اداره آموزش وپرورش ناحیه 1 تبریز                 آموزشگاه  پسرانه غیر دولتی ولیعصر تبریز

آزمون درس : عربی 1/2  پایه ورشته:  دوم مکانیک –الکترونیک – معماری  نوبت امتحانی: شهریور 92  ساعت شروع : 8

نام ونام خانوادگی : ....................  تاریخ امتحان : 18/6/92       مدت امتحان :  80 دقیقه

 

 

ردیف

شــــرح ســوالات

بارم

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

3

 

--

4

 

--

5

 

 

--

6

 

 

 

 

7

 

 

---

8

 

---

9

 

 

10

---

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--

12

 

--

13

 

---

14

 

---------

15

 

16

 

 

 

--

 

 

 

 

 

 

تَرجِم العِباراتِ التّالیةَ الی الفارسیه:

الف)الهی لا تجعَل لِشیطانِ علی عقلی سبیلاً  (.......................................................................................................................................................................................................)

ب) الهواءُ حارٌ والناس فی بیوتهم                (........................................................................................................................................................................................................)

ج) توصل الباحثونَ فی علم الفلک          (........................................................................................................................................................................................................)

د) و زینا السماء الدنیا بمصابیح               (.......................................................................................................................................................................................................)

ه) ابعد الخیر علی اهل الکسل                  (.........................................................................................................................................................................................................)

و) ما فـَطن الضبی لـِوجودنا                    (.........................................................................................................................................................................................................)

 

لِلتَّعـریب:  1- من بر تهیه نان توانا ترم ؟(..........................................................................................................................................................................................................)

1- من علم را می جویم وتنبلی نمی کنم ؟  (..........................................................................................................................................................................................................)

 

اُکتُبْ ما طلب منک

1- بِالعَرَبیَّةِ: خواب (           ) 2-  بِالفارسیَّةِ: دُستور (               ) 3- متضادَ: محزون (              )4- مترادفَ : الهی (              )

 

عَیِّن التَّرجمةَ الصَّحیحةَ:

1- هذا طالبٌ :              : الف  (این دانش آموز است)                        ب( اینها دانش آموز هستند)

2- وان لکل مامومٍ اماماً         : الف  (برای هر امامی پیروی هست)            ب(برای هر پیروی ،امامی هست)

3- الرّاحِمون یَرحَمُهُم الرّحمانُ:         : الف  (رحم کنندگان مورد رحم خداوند رحمان قرار گرفتند)        ب( خداوند رحمان به رحم کنندگان رحم میکند)

 

صحِّح الأخطاءَ فِی التَّرجمةِ: ( پیدا کردن سه خطا لازم است)

کان السکاکی شخصا امیاً ،( سکاکی شخص با سوادی  است)

رب اجعل هذا البلد آمناً :  ( پروردگارا ،این شهر، امن را قرار بده)

 

إقرأْ النَّصَّ ثُمَّ أجِبْ عَن الأسئلَةِ: { من الوصایا الاما خمینی (ره) لشباب :واطلب من شبابنا التمسک بالاستقلال والحریة والقیم الانسانیة ورفض ما یعرضه علیهم الغرب مِن زخرف الدنیا ومن التحلل والفساد... فالغرب لا یرید لکم غیر ضیاعکم وغفلتکم عن مستقبل بلدکم ولا یرید غیر نهب ثرواتکم وجرکم الی التبعیة والاسرِ.}

1-ماذا طلب الامام من شباب ؟(........................................................................................................................................................................................................)

2-ماذا یرید الغرب لنا؟ (...........................................................................................................................)

3- شَکِّلْ ما أشیرَ إلَیْهِ بِخَطٍّ (کلماتی که زیرش خط کشیده شده حرکت گذاری کنید )  1- (.........................................)  2- (..................................................)

 

 

عَیِّنْ أنواعَ المَعارفِ ما أشیرَ إلَیْهِ بِخَطٍّ فِی العِبارة التّالیَة ( انواع معرفه را مشخص کنید.)

1- ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم   2- بشاشة ُ الوجهِ خیرٌ مِـن سخاءِ الکفِّ 3- أنا مَدینةُ العِلْمِ وَ عَلـیٌّ بابُهـا.

4- اللسانُ جِرمه صغیرٌ وجـُرمه کبیرٌ

 

عَیِّن الکَلِماتِ الَّتی لَها الإعرابُ الفرعیَّةُ:

1- جلس المعلمون  2- عاتب اخاکَ بالاحسانِ الیه  3- کتبتُ تمرینین ِ- احترم المعلمات ِ

 

 

صَحَّح الأخطاءَ:  1- یذهب کثیرٌ من المسلمون فی ذو الحجة  2- کلکمٌ راعٌ وکلکم مسئولٌ عن رعیة  3-  تجتهد المعلماتٌ المدارسِ ِ فی تعلیم الطالباتِ

 

أکمِل الفِراغَ من القواعد  : (  اسم هایی مانن شمس ارض واعضای زوج بدن  که به آنها ........................ گفته میشود)

إنْتَخِب الصًّحیحَ مما بین القوسین:  1- هولاء.......................... ( مجتهدین– مجتهدون)

2- فشلَ................. ( الکاذبانِ ِ  ، الکاذبینِ ِ)   3- ....................... من یساعدنا فی الشدة ( اخونا -  اخینا – اخانا )

4-و زینا السماء الدنیا .................  ( بمصابیح ِ- بمصابیحَِ )    5-...............  عنعمله لا یتقدم ( الراضیَ – الراضیُ- الراضی)

6- یدافع ُ................. عن المظلمومینَ ( المسلمون العالم – مسلمو العالم - المسلمین العالم)

 

عَیِّنْ الموصوف والصفة ومضاف والمضاف الیه فی العبارات التالیة(پیدا کردن4مورد لازم است)

1- القرآن هو النورُ المبینُ2- الحسن والحسین سیدا شبابِ اهل الجنة  3- الهی نبهنی لذکرکَ فی اوقاتِ الغفلة 4-انما المومنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم

 

 

{ دو مورد } از ویژگی های مضاف را بنویسید ؟

1- (..................................................................................................................................................)2- (..........................................................................................................................................................)

 

با توجه به قواعد درس بنویسید چه موقع  یاء آخراسم منقوص به تنوین کسر تبدیل میشود؟

جواب : ............................................................................................................................................................................................................................

 

أعْرِبْ ما أشیرَ إلَیْهِ بِخَطٍّ:(ترکیب کلمات مشخص شده را بنویسید)

والسلامُ علی من اتبع الهدی

 

لِلتَّحیلِ الصَّـرفِـیِّ ما أشیرَ إلَیْهِ بِخَطٍّ:(تجزیه کلمات مشخص شده را بنویسید)

و نُنزِّلُ مِـن القرآنِ  ما هو شفاء ورحمةٌ لـِلمومنینَ

1- قرآنِ:   1-  ...........................................  2-.............................................................  3- ........................................................ 4- ...............................................................

2- مومنینَ:     1-  ...........................................  2-.............................................................  3- ........................................................ 4- ...............................................................

 

ارجوا لکم التوفیق والنجاح: پوراسمعیل

 

..............................

 


نمره به حروف                                                                 نمره به عدد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

5/1

 

1

 

--

5/1

 

 

5/1

 

 

 

 

5/1

 

 

 

 

 

 

5/1

 

 

--

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--

1

 

--

5/.

--

5/1

 

 

--

1

 

--

1

 

--

 

5/.

--

1

 

 

--

1

 

 

--

جمع

20 نمره