وبلاگ : قاسم - پوراسمعیل-(ماکو یی ) دبیر عربی وفلسفه ومنطق ومعارف ناحیه یک تبریز

علمی ،آموزشی ،دینی(دبیر دبیرستان نمونه دولتی امیرالمومنین (ع) منطقه ولیعصرودبیرستان غیر انتفاعی جام ناحیه چهار واقع در منطقه ائل گلی تبریز)

تبریک عید نوروز
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۸:٠۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٢
 

سلام  دوستان عزیز وبا صفا ، بار دیگر چرخش زمین به دور خورشید کامل شد ویک سال به عمر چرخش زمین اضافه شد حقیقت اینست که انسانها نسبت به رویدادهای اطراف خود نباید بی تفاوت باشند به رسم ادب این آیین باستانی را که دین مبین اسلام به آن  مهرتایید کرده است را به شما یاران با صفا تبریک عرض مینمایم در این خصوص ذکر هفت نکته (به یاد هفت سین )ضروری است

1-  تبریک ما به خاطر رسم باستانی واعمال شایسته آن است که در آیین ها ورسومات به آن  اشاره شده است نظیر دید وبازدید ، صله رحم ،عیادت از مریضان ،دلی را شادنمودن

2-  چرخش زمین به دور خورشید نه جشن گرفتنی و نه شاد باش گفتنی است ،بلکه آنچه تبریک گفتنی است دمیدن نفس امید وآرزو برای تحقق ایده های نیک وبهروزی است چرا که زمین نیز مانند سایر مخلوقات به کارهای خود میپردازد

3- یک سال به عمر ما اضافه میشود یعنی به غایت خود نزد یکتر شده ایم پس اگر این هدف وغایت ما خودش را به ما جلوه میسازد ما نیز ازاین کار نهایت بهره را ببریم  ...

4- همیشه شروع یک چیز با پایان همراه است ویا اینکه ما را به پایان نزدیک میسازد پس غیمت بداریم وبر سرعت اعمال خویش بیفزاییم

5- دعای تحویل سال بهترین دعا میتواند با شد  چرا که  با طلب  بهترین خواسته از خدواند  همرا ه است

یا مقلب القلوب و الابصار /  یا مدبر اللیل و النهار /  یا محول الحول و الاحوال / حول حالنا الی احسن الحال /  

معنا :

ای دگرگون کننده ی قلبها و چشمها  ای گرداننده و تنظیم کننده ی روزها و شبها   ای تغییر دهنده ی حال انسان و طبیعت حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما 

6- شرع سال جدید با قرآن همرا باشد همانطور که حضرت علی علیه السلام میفرماید الله الله فی القرآن شروع سال جدید با تلاوت قرآن  نوید یک رندگانی  خوب اسلامی را میدهد همچنین به اعضای خانواده خویش این نکته را می رساند که در کنار ارزش نهادن به آیین های باستانی صبغه دینی به آن نیز میبخشیم ،علاوه برآن از نظر تربیتی برای دیگران مخصوصا برای کودکان ونوجوانان مفید خواد بود

7-حسن ما ایرانیان به مهمان نوازی است در هرکجای این کره خاکی هستیم بیایم این سفره اطعام را بر آنان بگشاییم که نیازمند هستند چه از نظر مالی ،چه از نظر روحی ، فقرا ونیازمندان را فراموش نکنیم  ونیز آنان که به هر دلیل از ما فاصله گرفتند ، با دلجویی وکم کردن فاصله ها در تحقق وحدت میان وروابط صمیمانه میان ابنای بشر قدمی برداریم

ملتمس دعای خیر شما بزرگوارزان هستم

 


 
 
عید نوروز در روایت امام صادق علیه السلام به معلی بن خنیس
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ٧:٤٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٢
 

 حضرت صادق (علیه ااسلام) به معلی بن خنیس فرموده که:
- چون روز نوروز شود غسل کن،
- و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوش،
- و به بهترین بوهای خوش خود را خوشبو گردان،
- و در آن روز روزه بدار،
- پس چون از نماز پیشین و پسین و نافله های آن فارغ شوی چهار رکعت نماز بگذار یعنی دو رکعت به یک سلام، و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره انا انزلناه، و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه «قل یا ایها الکافرون» و در رکعت سیم بعد از حمد ده مرتبه سوره «قل هو الله احد» و در رکعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ برب الناس» بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا بخوان:
اللهم صل علی محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین و علی جمیع انبیائک و رسلک با فضل صلواتک و بارک علیهم با فضل برکاتک و صل علی ارواحهم و اجسادهم، اللهم بارک علی محمد و آل محمد و بارک لنا فی یومنا هذاالذی فضلته و کرمته و شرفته و عظمت خطره ، اللهم بارک لی فیما انعمت به علی حتی لا اشکر احداً غیرک و وسع علی فی رزقی یا ذاالجلال و الاکرام، اللهم ما غاب عنی فلا یعیبن عنی عونک و حفظک و ما فقدت من شی فلاتفقد نی عونک علیه حتی لا اتکلف ما لا احتاج الیه یا ذاالجلال و الاکرام :
بار خدای بر محمد و آل محمد اوصیاء پسندیده رحمت فرست و هم بر همه پیامبران و فرستادگانت به بهترین رحمت هایت و برکت ده برایشان به بهترین برکاتت و بر جسم و جانشان رحمت فرست، بار خدایا برمحمد و آل محمد برکت ده و به ما در این روزی که برتریش دادی و گرامیش نمودی و شرافت و بزرگیش بخشیدی، برکت ده. بار خدایا مرا در آنچه بر من انعام کردی برکت ببخش تا به غیر از تو دیگری را سپاس نکنم و در روزی ام گشایش و وسعت ده ای صاحب جلال و بزرگواری. بار خدایا هر چه از من نهان باشد؛ پس کمک و نگهداری تو از من نهان مباد و هر چیز را گم کنم پس مبادا گمم کنی؛ یاریت را تا به رنج و زحمت نیفتم برای آنچه محتاج آن نیستم. ای صاحب جلالت و بزرگواری. سپس حاج شیخ عباس قمی می نویسد: چون چنین کنی گناهان پنجاه ساله تو آمرزیده شود و بسیار بگو یا ذالجلال و الاکرام . 
منبع مفاتیح شیخ عباس قمی

 


 
 
دیدار دانشجوی مشروب خور با حضرت آیت الله بهجت واطلاع ازافعال انسانها
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳٩٢
 

دیدار دانشجوی مشروب خور درس عبرت همه ماست و اینکه همواره فرصت توبه هست و بزرگترین لشکر شیطان " یأس و نومیدی" است ، خود خدا بیش از آنچه ما تصور کنیم از توبه بندگانش شاد می شود... بیایید خدا را شاد کنیم .... حجت خدا و خلیفه او را شاد کنیم...

دانشجو بود...دنبال عشق و حال، خیلی مقید نبود، یعنی اهل خیلی کارها هم بود، تو یخچال خونه ش مشروب هم میتونستی پیدا کنی....
از طرف دانشگاه اردو بردنشون قم...قرار شد با حضرت آیت الله العظمی بهجت هم دیدار داشته باشن..از این به بعد رو بذارید خود حمید براتون تعریف کنه...
وقتی رسیدیم پیش آقای بهجت...بچه ها تک تک ورود میکردن و سلام میگفتن، آقای بهجت هم به همه سلامی میگفت و تعارف میکرد که وارد بشن...من چندبار خواستم سلام بگم...منتظر بودم آقای بهجت به من نگاهی بکنن...امااصلا صورتشون رو به سمت من برنمیگردوندن...درحالیکه بقیه رو خیلی تحویل میگرفتن...یه لحظه تو دلم گفتم:""حمید،میگن این آقا از دل آدما هم میتونه خبر داشته باشه...تو با چه رویی انتظار داری تحویلت بگیره...!!!تو که خودت میدونی چقدر گند زدی...!!!""خلاصه خیلی اون لحظه تو فکر فرو رفتم...تصمیم جدی گرفتم که دور خیلی چیزا خط بکشم، وقتی برگشتیم همه شیشه های مشروب رو شکستم، کارامو سروسامون دادم، تغییر کردم، مدتی گذشت، یکماه بود که روی تصمیمی که گرفته بودم محکم واستادم، از بچه ها شنیدم که یه عده از بچه های دانشگاه دوباره میخوان برن قم، چون تازه رفته بودم با هزار منت و التماس قبول کردن که اسم من رو هم بنویسن...

اینبار که رسیدیم خدمت آقای بهجت، من دم در سرم رو پایین انداخته بودم، اون دفعه ایشون صورتش رو به سمتم نگرفته بود، تو حال خودم بودم که دیدم بچه ها صدام میکنن: "حمید..حمید...حاج آقا باشماست."
نگاه کردم دیدم آقای بهجت به من اشاره میکنن که بیا جلوتر...آهسته در گوشم گفتن:
- یکماهه که امام زمانت رو خوشحال کردی...

ترک هرگناه=نشاندن لبخند بر لبان نازنین حضرت مهدی علیه السلام...
ترک هرگناه=برداشتن یک قدم در مسیر ظهور..

 

منبع : وبگردی باشگاه خبرنگاران

 


 
 
سوالات دینی 3 همراه با سال طرح در آزمونهای نهایی
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۱٠:٥۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳٩٢
 

هوالفتاح العلیم

سوالات دینی 3 همراه با سال طرح در آزمونهای نهایی

درس اوّل :

1- چه رابطه­ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین بشر وجود دارد ؟ [خ 85 - د87]
2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه » باشد ؟ [خ 89]
3- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟ [ش 88- ش90]  
4- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟ [ش90]
5- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟ [خ 85]
6- ترجمه و پیام آیۀ : « قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى » ( طه ،50 ) [ش 85 - د 86 ]
7- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟[ش 89 ]
8- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ [د 85-  خ 88]
9- چرا هدایت یک اصل عامّ و همگانی در نظام خلقت است ؟ [خ86]
10- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟ [ش 87]
11- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى * الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى * وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى » ( اعلی 3-1 ) [د 87]
12- ویژگیهایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می­شود را به طور کامل شرح دهید . [د 88]
13- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟ [خ 90 ]
14- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با (ص/ غ) مشخّص کنید .
انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می­یابد و پاسخ می­دهد .[ش90]
15- ترجمه کنید : « ... وَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ... » (اعراف ، 43) [د90] 
16- هدایت عمومی را تعریف کنید . [د90] 
17- سه مورد از نیازهای بنیادین انسان را نام ببرید . [د90]

درس دوم :

1- علل آمدن پیامبران متعدّد را نام ببرید .  [خ85 - د86]
2- مصونیّت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است ؟ توضیح دهید . [ش85]
3- آیا مصونیّت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به سمت گناه نمی­روند ؟ توضیح دهید. [خ 87]
4- چرا عصمت در حوزة مسئولیّتهای مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد )[خ 86]
5- عالی­ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ [ش86]
6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را توضیح دهید . [ش86]
7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید . [خ85 - د86]
8- اگر خداوند یک دین برای انسانها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) [د85 ش90]
9- وحـی را تعریف کنید . [ش87- ش88- د89]
10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید . [ش 87]
11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟  [خ 88]
12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدّد اشاره دارد ؟ [خ89]
13- ویژگیهای دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیّر زمان می­شود را نام ببرید . [خ89- د90]
14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . [ش 89 ]
15- درستی یا نادرستی گزاره­­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید .
پیامبران از چُنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی­شوند . [ش90]
16- از علل آمدن پیامبران متعدّد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین » را توضیح دهید . [خ 90- د90]

درس سوم :

1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می­آمد ؟[د 85]
2- تحدّی را تعریف کنید . [ش85  ـ ش86 - د87 -  خ88 - د89 - ش90]
3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ [خ86]
4- جنبه­های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید . [ش86- د87]
5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید . [د86]
6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسانهاست ؟ [ش88]
7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می­تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروزی باشد ؟ [خ 87]
8- از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیّت و همه­جانبه بودن » را شرح دهید . [ش89 ]
9- ترجمه کنید : « وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ... » ( بقره ،23 )[ش87- د88 (با پیام)- ش90- د90]
10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه­های اعجاز قرآن کریم است ؟ [خ88]
11- تکمیل کنید : نفوذ خارق العادّة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه­های ........ اعجاز این کتاب آسمانی است . [خ89]
12- ویژگی مهمّ قرآن کریم را بنویسید . [خ90]
13- چرا خداوند معجزة پیامبر اسلام (ص) را از نوع کتاب قرار داده است ؟ [د90]

درس چهارم :

1- طاغوت را تعریف کنید . [خ 85- خ86- د 86- ش87- د 88- ش89 – د90]
2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ ... » به کدام یک از آنها اشاره دارد ؟ [ش85]
3-  قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید . [د 85- ش87- ش90]
4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران ، 164) [خ 88]
5- تکمیل کنید :  در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن نیست ........ می­نامند . [ش88]
مراجعة به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان ............. است . [خ90]
6-  ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید . [خ89]
7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام ببرید .[ش90]
8- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می­گویند . [د89]
گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است . [خ90]

درس پنجم :

1- ترجمه و پیام آیه : « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ... » ( مائده ، 67 ) [خ85-د87- ش89- د90]
2- دو مورد از نکاتی را که پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) در حدیث « ثقلین » بیان فرمودند ، بنویسید. [ش85]
3- ترجمه و پیام آیه : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ ... » ( نساء ، 59) [د85]
4- یک پیام آیه : « اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهِرَکُم تَطهیراً » ( احزاب 34 ) را بنویسید.[خ86- ش87- د88]
5- حدیث « مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاهُ » دربارة چه واقعه­ای است ؟ [ش86]
6- بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که پیامبر (ص) پس از رحلت خود برای مردم به جا گذاشتند چه بود و دربارة آنها چه سفارش فرمود ؟ [د86]
7- پیام حدیث : « مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً » را بنویسید . [خ 87- ش88]
- نام آیۀ : « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ . » را بنویسید . (مائده ، 55 ) ( بیان مصداق آیه ) [خ 88- د89 ]
9- را نیاز به امام پس از پیامبر نه تنها از بین نمی­رود ، بلکه بیشتر هم می­شود ؟ [خ90 ]
10- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید . [د90]
تعیین جانشین رسول خدا با هدایت و راهنمایی خدا بوده و خداوند ائمّة اطهار (ع) را به این مقام برگزیده است .

درس ششم :

1- از سخن پیامبر اسلام (ص) : « من شهر علمم و علی درِ آن است ، هر کس می­خواهد به این علم برسد ، باید از درِ آن وارد شود . » چه نکاتی به دست می­آید ؟ ( ذکر دو مورد) [د90]

درس هفتم :

1- دو مورد از مسایلی که پس از رحلت پیامبر(ص) موجب تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث ایشان شد را بنویسید . [خ85]
2- تفاوت اساسی حکومت بنی­امیّه و بنی­عبّاس با رهبری رسول خدا (ص) در چه چیزهایی بود ؟ ( ذکر دو مورد ) [ش85- ش90]
3- دو مورد از اشکالات اساسی که به سبب ممنوعیّت نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) ( نگهداری حدیث از طریق حافظه ) به وجود آمد را بنویسید . [د 85 - ش 86- ش 87- ش 89–  ش90]
4- چگونه پس از رحلت رسول خدا (ص) ظهور شخصیّتها و الگوهای غیرقابل اعتماد افزایش یافت؟ [خ87]
5- دو مورد از مسائل و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر (ص) را بنویسید.(4 مورد ) [د 87- ش88- خ90]
6- کدام یک از مشکلات سیاسی ـ اجتماعی باعث شد که با فاصله گرفتن از زمان پیامبر اکرم (ص) شخصیّتهای اصیل اسلامی به انزوا کشیده شوند ؟ توضیح دهید . [د 88]
7- چرا ممنوعیّت نوشتن احادیث پیامبر (ص) پیروان ائمّه (ع) را از منبع مهمّ هدایت بی­بهره نکرد ؟ [د90]

درس هشتم :

1- تقیّه را تعریف کنید . [خ85- د85 - د87- د88] 
2- امامان بزرگوار ما « در مجاهده برای حکومت عدل » از چه اصولی تبعیت می کردند ؟ ( نام ببرید . ) [ش85]
3- امامان (ع) از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می­کردند ، آن دو جهت چیست ؟ توضیح دهید . [خ86]
یا ائمّة اطهار (ع) در راستای ولایت ظاهری از چه جهاتی با حاکمان زمان خود مبارزه می­کردند ؟ توضیح دهید . [د90]
4- چرا ائمّة معصومین (ع) در مجاهده از اصل « آگاهی بخشی به مردم » تبعیّت می­کردند ؟ [ش 86- د87- د 90]
5-  ترجمه کنید : « ... قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى ... » (شوری ، 23)[د86- خ87] ( فقط پیام آیه)
6- نام دو کتاب حدیث که در آن سخنان رسول خدا (ص) و ائمّة اطهار (ع) گِرد آمده است را بنویسید . [خ87]
7-گِردآورندگان کتابهای حدیثی مقابل را بنویسید .     الف) کافی :      ب) الاستبصار :  [خ90]
8- اقدامات مربوط به مرجعیّت علمی امامان (ع) را نام ببرید .  [خ 88- ش90]  
9- از مسئولیّتهای مقام امامت « ولایت معنوی امامان (ع) » را شرح دهید .  [خ 89]
10- هریک از عبارات سَمت راست با کدام یک از عبارات سَمت چپ (مسئولیّتهای مقام امامت ) ارتباط دارند ؟ [ش89]
1- اقدام برای حفظ سخنان و سیرة پیامبر (ص) 
الف) اقدامات مربوط به مرجعیّت دینی
2- پاسخ به نیازهای مؤمنان از طریق معنوی و غیبی 
ب ) مجاهده در راستای ولایت ظاهری
3- تربیت شخصیّتهای اسلامی  
ج ) ولایت معنوی امامان (ع)
4- آگاهی بخشی به مردم

درس نهم :

1- غیبت امام زمان (عج) در مقابل « ظهور» است یا « حضور» ؟ توضیح دهید .[ش85]
2- چرا غیبت امام عصر (عج) به « خورشید پشت ابر » تشبیه شده است ؟ [ش86]
3- امام عصر (عج) رهبری خود را در عصر غیبت به چه چیز تشبیه کرده­اند ؟ [ش87- ش89 ]
4-  علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ توضیح دهید . [د85]
5-  علّت غیبت امام عصر (عج) و تداوم آن را بنویسید . [خ88]  
6- بر اساس آیۀ : « ... إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ... » ( رعد ، 11 ) علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ [خ86- د90 (ترجمه)]
7- آیا می­توان « زمان ظهور » امام عصر (عج) را تعیین کرد ؟ مختصراً توضیح دهید .[ش 86- ش87]
8- چرا تعیین زمان ظهور امام عصر (عج) تنها در اختیار خداوند است ؟ توضیح دهید .[ش89- د90]  
9- غیبت صغری را تعریف کنید .  [د 86- خ87- ش88- ش90- د90]
10- بخش اصلی رهبری امام عصر (عج) مربوط به کدام قلمرو است و چگونه انجام می­شود ؟ [خ87- خ88] 
11- ایجاد تغییر و تحوّل در جامعه­ای که گرفتار بی­عدالتی می­باشد ، چگونه امکان­پذیر است ؟ [د88]
12- امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش حضرت مهدی (عج) چه اقداماتی انجام داد ؟ [خ89]
13- نائبان چهارگانه در دورة غیبت صغری چه مسئولیّتی بر عهده داشتند ؟ [ش89 ]
14- طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج) چگونه امکان­پذیر است ؟ [د86 - ش87]
15- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
 بخش اصلی رهبری امام مهدی (عج) مربوط به قلمرو ولایت معنوی است. [د88 - ش90 و د90] (به صورت جای خالی)
غیبت امام مهدی (عج) در دورة غیبت ، در مقابل حضور است نه ظهور .  [د89- ش90]
16- دو نمونه از موارد ولایت معنوی ( یاری و دستگیری شیعیان ) توسّط امام عصر (عج) را بنویسید . [د89 ]
17- تکمیل کنید :
امام زمان (عج) در دورة غیبت صغری از طریق افرادی خاصّ که به ....... معروفند، با شیعیان ارتباط داشت . [ش90]
رهبری امام زمان (عج) در عصر غیبت به ............ تشبیه شده است . [ش90]

درس دهم  :

1- چه کسانی می­توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند ؟ [خ85]
2- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج) هستند می­توانند یاران راستین امام باشند ؟ [خ86]
3- چهار مورد از ویژگیهای یاران راستین امام عصر (عج) را بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) بنویسید.[د86- د87-ش88]
4- پیام آیه : « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ .»(قَصَص،5) را بنویسید . [خ85]
5- به اعتقاد جامعه­شناسان « پویایی جامعۀ شیعه » در طول تاریخ به چه عواملی وابسته بوده است ؟ [خ 85- خ 89]
6- پیامبران برای تحقّق وعده­های الهی در پایان تاریخ از چه طرح خاصّی سخن گفته­اند ؟ [ش85- د89]
7- جامعة منتظر چگونه جامعه­ای است ؟ ( ویژگیهای جامعة منتظر در عصر غیبت ) [د85- خ87- ش88]
8- اعتقاد شیعه در مورد موعود چیست ؟ [خ86]
9-  پیام آیۀ : « وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ . » ( انبیاء ، 105 ) [خ87- خ 90 (ترجمه)]
10- توضیح دهید خداپرستان دربارة آیندة تاریخ چه اعتقادی دارند ؟  [د87]
11- دو فایدة معلوم بودن مشخّصات امام زمان (عج) و حضور ایشان در جامعه را بنویسید . [د87]
12- چگونه همة ادیان دربارة اعتقاد به موعود و الهی بودن پایان تاریخ اتّفاق نظر دارند؟  [خ88- د88]
13- چرا ایجاد آمادگی برای ظهور امام عصر (عج) باید در همة ابعاد علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی باشد ؟ [د88]
14- بر اساس آیة : « هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ ... » ( توبه ، 33 ) چه آینده­ای برای تاریخ انسان پیش­بینی شده است ؟ [خ89- ش90(ترجمه)]
15- چرا تقویت ایمان یکی از مسئولیّتهای شخص منتظر در عصر غیبت است ؟ [خ89]
16- چهار مورد از مسئولیّتهای « شخص منتظر » در دورة غیبت را نام ببرید .[د89- د90]
17- تکمیل کنید : نگاه مثبت دین به آیندة تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اصلی به نام « ........... » را در دل زنده کرده است. [خ90]

درس یازدهم  :

1- ولیّ فقیه را تعریف کنید . [ خ85- د88- خ90 – د90]
2- راههای شناخت « مرجع تقلید » را بنویسید . [ خ85 - د 85- ش86 - خ 88- ش89 - د89- ش90]
3- تقلید را تعریف کنید . [ش85- د86- خ 87- ش88- ش90]
4- با توجّه به احادیث ، شرایط مرجع و فقیهی که شایسته پیروی است را بنویسید .[ش85- د86- ش88]
5- دو شرط مشترک از شرایط ولیّ فقیه ( رهبر ) و مرجع تقلید کدامند ؟ [خ87- ش89]
6- مرجع تقلید را تعریف کنید . [د85]
7- تفقّه را تعریف کنید . [خ86- خ88- د89]
8- فقیه را تعریف کنید . [ش90]
9- تفقّه به چه معناست و به چه کسی فقیه می­گویند ؟ [د87]
10- انتخاب ولیّ ­فقیه به چه شیوه­هایی انجام می­گیرد ؟ توضیح دهید . [ش85- خ86- د86 ( بدون توضیح )- د87- خ90]
11- در عصر غیبت مرجعیّت دینی و حکومت اسلامی چگونه تداوم می­یابد ؟ [خ87 –د90 ( به صورت جای خالی )]
12- چرا مرجع باید عادل و زمان شناس باشد ؟ [د87]
13- چرا ولیّ ­فقیه باید زمان شناس باشد ؟ [ش90]
14- بنا بر فرمان امام زمان (عج) در دورة غیبت ، نیابت ایشان به چه کسی می­رسد و مسئولیّتهای او چیست ؟ [د88]
15- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
در عصر غیبت ، حکومت اسلامی در چارچوب « مرجعیّت فقیه » استمرار می­یابد.[د88- خ89- ش90(به صورت جای خالی)] 
16- چه شرایطی برای مشروعیّت یافتن رهبر جامعه اسلامی ( ولیّ فقیه ) لازم است ؟[خ85- ش90]
17- چرا « تدبیر و کفایت » و « شجاعت و قدرت روحی » از شرایط رهبر جامعة اسلامی است ؟ [د88]
18- دو ویژگی کسی که شایستگی رهبری جامعة اسلامی را دارد ، نام ببرید . [خ89]
19- منظور از « مشروعیّت » و « مقبولیّت » ولیّ فقیه را مختصراً توضیح دهید .[ش86]
20- چرا ولیّ فقیه باید مقبولیّت داشته باشد ؟  [ش87- ش88- د89]
21-  مشروعیّت ولیّ فقیه را تعریف کنید . [خ 88]
22- میان انتخاب « ولیّ فقیه » و « مرجع تقلید » چه تفاوتی وجود دارد ؟ [د85- ش86- ش89]
23- چرا افراد نمی­توانند به طور جداگانه برای خود ولیّ فقیه انتخاب کنند ؟ [د90]
24- انتخاب ولیّ فقیه به روش « غیر مستقیم » را با ذکر مثال شرح دهید . [د90]

 درس دوازدهم  :

1- چرا نظام جمهوری اسلامی را « مردم سالاری دینی » نامیده­اند ؟ [خ 85- د90]
2- آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت می­تواند در زمینه­سازی حکومت جهانی ولی عصر(عج) مؤثّر باشد ؟ [د85- د89]
3- تفاوت اصلی نظام اسلامی با سایر حکومتهای دمکراتیک در چیست ؟ [خ86- د86- ش90]
4- « مردم سالاری دینی» را با دمکراسی رایج در جهان مقایسه کنید . [خ88]
5- با توجّه به سفارشات حضرت علی(ع) به مالک اشتر بنویسید چرا رهبر باید از افراد عیب جو و ترسو دوری کند؟[ش87]
6- تکمیل کنید : هدف دمکراسی رایج در جهان تأمین ............... مردم می­باشد .[خ89]
7- حکومت دمکراتیک یا مردم سالار را تعریف کنید . [خ90]
8- ترجمه کنید : « ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ... » (نحل ، 125) [د90]

درس سیزدهم  :

1- « عزّت نفس » را تعریف کنید . [ش85 ]
2- « عزّت نفس » را تعریف کرده و رابطة آن را با مفاهیم زیر بنویسید . الف) گناه ب) پیمان­شکنی [خ85]
3- چرا انسان صاحب عزّت به پیمان­شکنی دست نمی­زند ؟ [د85- د 86- د87- د89]
4- رابطه عزّت با وفای به عهد و پیمان را بررسی کنید . [ش90]
5- « انسان صاحب عزّت » و « انسان گناهکار » در برابر نفس لوّامه و نفس امّارة خود چگونه عمل می­کند ؟[د88]
6- چه رابطه­ای بین عزّت نفس وگناه وجود دارد ؟ چرا ؟ [ش89]
7- « تمایلات انسان » چند دسته است ؟ آنها را بنویسید . [ش85- د87- ش88- ش90- د90]
8- دو دسته از تمایلات انسان کدامند و چه نامیده می­شوند ؟ [ ش86- د89]
9- نام دو خود در انسان چیست ؟ [ش87]
10- چگونه می­توان عزّت نفس را پرورش داده و تقویت کرد ؟ [ ش85- خ88]
11 - ترجمه و پیام آیۀ : « مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا ... . » ( فاطر ، 10 ) [د85 -ش89- خ90]
12- بر اساس آیة : « مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا ... . » ( فاطر ، 10 ) راه پرورش عزّت نفس چیست ؟ [د86]
13- ترجمه کنید : « ... وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لا یَعْلَمُونَ . » (منافقون ، 8 )[ش86- خ87 ش88- د90]
14- قرآن کریم راه پرورش عزّت نفس را چه می­داند ؟ [خ86]
15- چرا نمی­توان مسئولیّت انجام دادن گناه را از دوش خود برداشت و به عوامل بیرونی منتقل کرد ؟ [خ89- ش90]
16- آیا می­توان تحریکات بیرونی و شرایط اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی گناه دانست ؟ [خ86]
17- انسان صاحب عزّت در برخورد با نفس لوّامه و نفس امّاره چگونه عمل می­کند ؟[خ87]
18- انسان صاحب عزّت همواره به سود کدام نفس خود عمل می­کند ؟ [خ88]
19- راه کسب عزّت چیست ؟ و چه کسانی عزّت بیشتری دارند ؟ [ش87]
20- تکمیل کنید :
تحریکات بیرونی عوامل زمینه­ساز گناهند ، امّا قدرت .......... انسان می­تواند در مقابل گناه بایستد . [ش88]
تمایلات عالی انسان مربوط به بُعد ......... و تمایلات دانی او مربوط به بُعد ........... است . [د90]
21- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
انسان دارای عزّت نفس در مقابل افراد زورگو و ستمگر متواضع است . [ش90]
انسان عزیز همواره به ندای عقل و وجدان و نفس لوّامه گوش فرا می­دهد و تسلیم نفس امّاره نمی­شود .  [د90]
22- در چه مواردی « عزّت و شکست ناپذیری » ضروری است ؟ [د90]

 

درس چهاردهم  :

1- عالی­ترین زمینه برای تشکیل خانواده را بیان کرده ، توضیح دهید .[خ85- ش87- د88] 
2- از زمینه­های تشکیل خانواده ، « اُنس با همسر » را شرح دهید . [ش88]
3- زمینه­های تشکیل خانواده ( اهداف ازدواج ) را نام ببرید . [د85- د86- د87- د89]
4- عبارت قرآنی « وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً » به کدام یک از زمینه­های تشکیل خانواده اشاره دارد ؟ توضیح دهید. [د88- ش90]
5- ابتدایی­ترین زمینة تشکیل نهاد خانواده چیست ؟ توضیح دهید . [ش86- د90 (به صورت جای خالی)]  
6- آیا تفاوت میان زن و مرد به معنای برتری یکی بر دیگری است ؟ [خ 86- خ88- ش90 ( با ذکر مثال )]  
7- چرا خداوند نقش زن و مرد را متفاوت قرار داده است ؟ [خ87]
8- در زمینه­های شکل­گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخّص نمایید . الف) ابتدایی­ترین زمینه ب) عالی­ترین زمینه [خ90]
9- ترجمه کنید : « ... وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِیمًا . » ( احزاب ، 35 )[ خ90]
10- آیا کلمة اِنس و بنی­آدم در قرآن کریم اختصاص به جنس خاصّی دارد ؟ چرا ؟ [خ89]
11- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
ابتدایی­ترین هدف تشکیل خانواده ، رشد اخلاقی و معنوی هر یک از اعضای خانواده است . [د90]

درس پانزدهم  :

1- با توجّه به روایات معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسر شایسته را نام ببرید . [خ85]
2-  چرا نباید فاصله میان بلوغ طبیعی و فکری با زمان ازدواج زیاد شود ؟ [خ85]
3- با توجّه به آموزه­های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید .[ش85]
الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب همسر 
ب) دو راه مناسب برای شناخت همسر
4- چرا إذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است ؟ [د85 - ش86 - ش88- ش89 - د90]  
5- آمادگی برای ازدواج نیازمند چند بلوغ است ؟ نام ببرید . [خ 86- خ 88- ش90]
6-  چرا پیشوایان دین در امر ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده­اند ؟ [د86- خ90]
7- چرا تنها علاقه و محبّت اوّلیّه نمی­تواند لازمة انتخاب همسر باشد ؟ [خ87]
8- چه نوع معاشرتهایی برای شناخت همسر نتیجه بخش نیست ؟ چرا ؟ [خ87]
9- ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟ [ش87 ]
10- سه مورد از راههای شناخت همسر را بنویسید . [د87- ش90- د90]
11- چرا نمی­توان در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید .[خ88]
12- لازمة انتخاب شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟ [د88]
13- نتایج ازدواج در زمان و موقعیّت مناسب و نامناسب را با یکدیگر مقایسه کنید .[خ89]
14- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
نباید فاصلة میان بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج زیاد شود . [د89]
15- از نظر مقرّرات اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حکمی دارد ؟ [د89]
16- تکمیل کنید : اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد ، ........... است . [ش90] 

درس شانزدهم  :

1- « نفقه » چیست و بر عهدة چه کسی می­باشد ؟ [خ85 - د86]
2- نفقه را تعریف کنید . [ش86- ش87- ش88- ش89 ـ ش90- د90]
3- آیا شرط پرداخت نفقه نیازمند بودن زن است ؟ توضیح دهید . [د87]
4- شرط پرداخت نفقه چیست ؟ [ش90]
5- مهمّ­ترین وظیفه ( نقش ) مشترک زن و مرد ( پدر و مادر ) در خانواده چیست ؟ آن را توضیح دهید .[ش85- د85- خ 88- ش90]
6- چهار نقش مرد در زندگی مشترک را نام ببرید . [د85 - خ86- د90]  
7-  از نقش­های مرد « رابطة محبّت­آمیز با همسر » را توضیح دهید . [ش87]
8- از نقش مرد در خانواده « محبّت و نظارت پدری » را توضیح دهید . [د89]
9- ترجمه کنید : « وَ قَضَى رَبُّکَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِیَّاهُ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ... » ( إسراء ، 23 )[خ86- خ88-  ش90]
10- سه شرط اصلی پیمان ازدواج را بنویسید . [ش86- خ87- د88- ش90- د90]
11- وظایف ما ( فرزندان ) نسبت به پدر و مادر چیست ؟ ( چهار مورد ) [ش86- خ89]
12- چرا هیچ کاری را نمی­توان با نقش مقدّس مادری برابر دانست ؟ [د87]
13- کدام یک از موارد زیر مربوط به نقش مرد و کدام یک مربوط به نقش زن در خانواده است ؟ [ش88]
الف ) تدبیر امور خانه
ب ) مدیریت و نگهبانی از حریم خانواده
14- چه نقش­هایی در خانواده بر عهدة زن می­باشد ؟ نام ببرید . [خ89]
15- در خانواده تدبیر امور خانه از وظایف چه کسی است ؟ و چرا این نقش از ارزش و اهمیّت برخوردار است ؟ [ش89 ]
16- از نقش­هایی که در خانواده بر عهدة زن می­باشد « همسرداری » را شرح دهید .[خ90] 
17- درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
شرط پرداخت نفقه نیازمند بودن زن نیست ، بلکه انجام وظایف همسری است . د90

 

موفق باشید اسفند 1392: پوراسمعیل دبیر دبیرستان نمونه دولتی امیرالمومنین (ع) و دبیرستان غیر انتفاعی جام ائل گلی  ناحیه 4

 


 
 
سوالات تستی تشریحی کنکور درس اول دین وزندگی 3
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ٩:٥٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ اسفند ۱۳٩٢
 

به نام خدا

«سوالات تشریحى»

1-نمونه اى از نیازهاى طبیعى و غریزى انسان را نام برده و پاسخ به این نیازها در این جهان چگونه است؟

مانند نیاز به هوا‍‍،غذا،پوشاک،مسکن،خانواده و همسر.

خداوند پاسخ به این نیازها را درجهان خلقت آماده کرده و راه آگاهى از آنها را در وجود انسان قرار داده است.مثلا در وقت نیاز به آب و غذا احساس تشنگى و گرسنگى میکند.

2-چگونه نیازها زمینه ساز هدفها هستند؟

مى توان گفت پاسخ به هر نیاز صورت یک هدف درمى آید و فرد براى رسیدن به آن هدف اقدام مى کند.پس نیازها زمینه ساز هدفها هستند.

3-نشانه ى بیدارى و هوشیارى و ورود به وادى انسانیّت چیست؟

انسان اندکى که از سطح زندگى روزمره نیهزهاى طبیعى بالا مى رود و در افق بالاترى مى اندیشد،خود را با نیازهاى عمیق تر رو به رو مى بیند که تا به پاسخ آنها نرسد،آرام و قرار نمى گیرد.این نیازها به تدریج به دل مشغولى،دغدغه و حتى دردهاى متعالى تبدیل مى گردند.این دغدغه و درد،نشانه ى بیدارى وهوشیارى و ورود به وادى انسنیّت است.

4-نیازهاى بنیادین انسان کدامند؟

نیاز اول:درک هدف زندگى

نیاز دوم:درم درست از آینده ى خویش

نیازسوم :کشف راه درست زندگى

5-ازنیازهاى بنیادین انسان «نیاز به درک هدف زندگى» را توضیح دهید؟

انسان مى خواهد بداند ((براى چه زندگى مى کند)) و کدام هدف است که به زندگى اش معنایى متعالى مى دهد.جوانان هوشیار وقتى وارد دوره ى جوانى میشوند،به سرعت در مى یابند که زندگى آنان با نوشیدنى هاى متنوع،غذاهاى رنگارنگ،مدل هاى گوناگون لباس و هر آنچه ویژه ى جسم آنهاست معنا نمیشود. آنها مى دانند که لایق هدفى برتر و والاترند.

6- ازنیازهاى بنیادین انسان «نیاز به درک درست از آینده ى خویش» را توضیح دهید؟

هر یک از ما به دنبال آرامش درونى،امیدوارى و رضایت از زندگى هستیم. از اضطراب و تشویش گریزانیم.مى دانیم که دلهره،ترس و ناامیدى زندگى را تلخ و ناخوشایند مى کند ورضایت از زندگى و امید،به آدمى نشاط،شادابى و چالاکى میبخشد.سرچشمه ى شادى ها احساس رضایت و آرامش درونى است.

7-الف) ازنیازهاى بنیادین انسان «نیاز به کشف راه درست زندگى » را توضیح دهید؟

ب)چگونه کشف راه درست زندگى جامع همه ى نیازهاى بنیادین بشر است؟

پ)چگونه نیازهاى بنیادین انسان در کشف راه درست زندگى پیوند مى خورند و در یک نیاز یعنى کشف راه درست زندگى به هم مى رسند؟

پاسخ:این نیاز در حقیقت،جامع نیازهاى از پیش گفته است هر یک از آنها بخشى از این نیاز را تشکیل مى دهند.زیرا راه درست زندگى آن راهى است که بتواند  والاترین هدف را نشان دهد،از آینده تصویرى روشن بدست دهد،رضایت وامید به ارمغان آورد،راه رشد و تعالى را نشان دهد و برنامه ى زندگى اجتماعى عادلانه وکرامت بخش را عرضه کند.پس نیازهاى بنیادین انسان با یکدیگر پیوند دارند در یک نیاز جامع-یعنى راه صحیح زندگى-به هم مى رسند.

 

 

11-ویژگى هاى پاسخ به نیازهاى بنیادین و اطمینان بخش بشر را بنویسید؟ یا در پاسخ به نیازهای بنیادین چه نکاتی باید مد نظر قرار گیرد

1)هر پاسخى که به این نیارها داده مى شود،باید جامع و شامل باشد؛بطوریکه راه رسیدن به هر نیاز،نه تنهابا راه رسیدن به نیازهاى دیگر متضلد نباشد،بلکه مکمل و سهل کننده ى آنها باشد.

2)پاسخ ها باید کاملا درست و قابل اعتماد باشند؛زیرا هر پاسخ احتمالى و مشکوک نیازمند تجربه وآزمون است تا کارآیى آن مشخص شود.در حالى که عمر محدود آدمى براى چنین تجربه اى کافى نیست،به خصوص که راه هاى پیشنهادى هم بسیار زیاد و گوناگون است.

12-آگاهى هایى که لازمه ى رسیدن به پاسخ نبازهاى بنیادین بشر است را بنویسید؟

اطلاعاتى درست و کامل از جایگاه خود در نظام هستى،هدف آفرینش،ابعاد روحى و جسمى خود،آینده ى جهان و انسان و نحوه ى ارتباط زندگى و عمل در دنیا با زندگى در آخرت نیاز داریم.

 

«سولات تستى»

1- خداوند در آیه ی « یا ایها الذین امنوا استجیبو الله و للرسول ....» ندای دعوت خدا و رسولش را چگونه معرفی می کند ؟

 1) دعوت به زندگی و حیات                                       2) دعوت به رستگاری         

3) دعوت به اخوت و برادری                                      4) دعوت به آخرت

2- چه زمانی انسان در افق بالاتری می اندیشد و خود را با سئوال های اساسی روبه رو می بیند ؟

1) زمانی که به سن میانسالی می رسد .              

2) زمانی که احتیاجات اولیه او برآورده می شود .

3) زمانی که اندکی از سطح زندگی روزمره فراتر می رود .

4) زمانی که احتیاجات اولیه او برآورده نمی شود .

3- دغدغه و درد وتعالی در انسان

1) بیداری                 2) هوشیاری                      3) انسانیت                   4) عشقی و مستی

4- بیت « حسرت و زاری که در بیماری است           وقت بیماری همه بیداری است » اشاره به چه موضوعی می باشد ؟

1) هنگام بیماری انسان همیشه بیدار و در حسرت و زاری به سر می برد .

2) هنگام بیماری انسان قدر سلامت و عافیت را می فهمد .

3) هنگام بیماری حسرت و زاری هیچ فایده ای ندارد .

4) دغدغه و درد ناشی از نیاز های بنیادین انسان را وارد به عالم انسانیت و بیداری می کند .

5- منظور از بیت « پس بدان این اصل را ای اصل جو           هر که را درد است ، او برده ست بو » انسان بدون درد انسان ...... است .

1) سالم                 2) طبیعی                      3) غیر طبیعی                4) مرده

6- منظور از بیت « هر بیدارتر ، پردرد تر                 هر که او هشیار تر ، رخ زرد تر » اشاره به ارتباط .....

1) دغدغه ی درونی به دنیای بیرونی                       2) دنیای بیرونی به دغدغه ی درونی

3) بیداری ناشی از درد                                         4) هشیاری ناشی از رخ زرد

7- آیه ی شریفه ی « اذا دعاکم لما یحییکم » اشاره به کدام موضوع دارد ؟

1) دعا کردن برای شما حیات و زندگی می آورد .

2) پاسخ مثبت به دعوت خدا و رسول موجب حیات و زندگی می شود  .

3) پاسخ به دعوت خدا و رسول احیاگر زندگی می شود .

4) هنگامی که دعای شما بالا می رود خدا استجابت آن را حتمی می کند .

7-  اولین نیاز بنیادین انسان کدام است ؟

1) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو                               2) کشف راه درست زندگی

3) امنیت خاطر و شادکامی در زندگی                                    4) درک هدف زندگی

8-  داشتن چه نیازی انسان را از تنگناهای امور حیوانی بیرون می آورد و به زندگی اش معنایی انسانی می دهد ؟

1) درک درست از آینده ی خویش                                         2) کشف راه درست زندگی   

3) درک هدف زندگی                                                        4) نیاز به تعالی

9 -   کدام دسته از جوانان به سرعت در می یابند که زندگی در آن چه ویژه بدن آنهاست معنا نمی شود ؟

1) هوشیار                                 2) پرکار                       3) امیدوار                    4) تنوع طلب

10-  دغدغه ی این که چه سرنوشتی برای انسان رقم خواهد خورد ناشی از کدام نیاز بنیادی انسان است ؟

1) درک هدف زندگی                               2) امنیت خاطر و شادکامی و زندگی

3) نیاز به تعالی ، رشد و بالندگی                 4) درک درست از آینده ی خویش

11- دانستن این مطلب که دلهره ، ترس و ناامیدی زندگی را تلخ و ناخوشایند می کند پاسخ به کدام نیاز را در انسان ضروری می سازد ؟

1) درک درست از آینده ی خویش                                2) نیاز به تعالی ، رشد و بالندگی

3) امنیت خاطر و شادکامی در زندگی                           4) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو

12- سر چشمه شادی ها احساس ................. است .

1) رضایت و آرامش درونی                                          2) رفع کمبودهای مالی و معنوی

3) تنوع و شادی در زندگی                                           4) عدم زیاده طلبی و فزون خواهی

13- کسانی که برای شاد زیستن به بیرون از خود متوسل می شوند ، شبیه .............

1) کسانی که همیشه در جستجو ی خوشبختی به سر می برند و خوشبختی را خیلی نزدیک به خود می بینند .

2) کسانی که همیشه در جستجو ی خوشبختی به سر می برند و خوشبختی را خیلی دور به خود می بینند .

3)  بیمارانی عمل می کنند که می خواهند بیماری صعب العلاج خود را با دارو های مسکن معالجه کنند .

4) بیمارانی عمل می کنند که می خواهند بیماری صعب العلاج خود را با نشاط و شادی از بین ببرند .

14- کدام گزینه مربوط به نیاز انسان به تعالی ، رشد و بالندگی نمی باشد ؟

1) آدمی از ماندن ، در جا زدن ، تکرار و منجمد شدن گریزان است .       

2) آدمی می خواهد خود را تکامل و تعالی بخشد .

3) آدمی می خواهد دروازه های پیشرفت را به روی خود بگشاید .

4) آدمی می خواهد به میل فنا نا پذیری او پاسخ داده شود .

15- پاسخ به کدام نیاز انسان را از ماندن و درجا زدن نجات می دهد ؟

1) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو                      2) نیاز به تعالی ، رشد و بالندگی

3) کشف راه درست زندگی                                         4) درک هدف زندگی

 16- انسان رواج چه چیزی را در جامعه ، مانع تکامل و تعالی خود احساس می کند ؟

1) بی عدالتی               2) کفر و نفاق              3) تفریح و خوشگذرانی          4) بی توجهی به آینده

17- چه روابطی باید در جامعه حکمفرماشود تا هر کش بتواند استعداد های درونی خود را شکوفا کند و در عین حال مانع شکوفایی استعدادها و خلاقیت دیگران نشود ؟

1) روابط دوستانه          2) روابط آمرانه          3) روابط عادلانه                 4) روابط عالمانه

18- در کدام جامعه کرامت و حرمت افراد مورد تعرض قرار می گیرد ؟

1) بی عدالت                 2) بی رحم                  3) بی محبت                       4) بی سیاست

19- کدام میل در انسان موجب می شود به حقوق مردم تجاوز کند و تحقق آن در کدام جامعه آسان تر است ؟

1) خود خواهی – بی عدالت            2) فزون خواهی – بی عدالت

3) زیاده طلبی – بی تفاوت               4) خود خواهی – بی تفاوت

20 – علت فاصله گرفتن قلب ها از یک دیگر کدام است ؟

1) کاهش محبت ها نسبت به یکدیگر                        2) نابرابری اجتماعی

3) پیشرفت زندگی ماشینی و گرفتاری انسانها                4) عدم توجه به اولویت های زندگی اجتماعی

21-  بنا به فرمایش حضرت فاطمه ( س ) ، خداوند چه چیزی را سبب پیوند قلب ها قرار داد ؟

1) محبت              2) مودت                   3) عدالت                  4) رسالت

22- « در جامعه بی عدالت قلب های مردم از یک دیگر فاصله می گیرد و محبت ها کاهش می یابد » این سخن کدام معصوم می باشد ؟

 1) پیامبر اکرم (ص )        2) امام علی ( ع )          3) حضرت فاطمه ( س )          4) امام حسین ( ع )

23- با فاصله گرفتن قلب ها اولین اتفاق ............... است .

1) کاهش محبت          2) افزایش محبت         3) افزایش تکریم شکنی          4) تجاوز به حقوق افراد

24 - فرصت شکوفایی ، رشد و تعالی انسان در کدام جامعه امکان پذیر می باشد ؟

1) فرهیخته               2) متمدن                          3)عدالت جو                          4) آرمانی

25 - کدام نیاز خود را در قالب سئوال « چگونه زیستن » نشان می دهد ؟

1) درک درست از آینده ی خویش                       2 ) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو

3) نیاز به تعالی ، رشد و بالندگی                         4) کشف راه درست زندگی

26- « علت توجه و اهمیت دادن به این نیاز این است که زندگی یک بار اتفاق می افتد و این فرصت ، فقط یک بار در اختیار انسان گذاشته می شود . » مربوط به کدام نیاز می باشد ؟

1) درک هدف زندگی                                         2) کشف راه درست زندگی

3) امنیت خاطر و شادکامی در زندگی                     4) درک درست از آینده ی خویش

27- چه چیزی را نمی توان به بهایی اندک فروخت و نمی توان دوباره آن را خریداری کرد ؟

1) زندگی                  2) علم                      3) استعداد                         4) آینده

28 – این نیاز در حقیقت جامع نیاز های از پیش گفته است ؟

1) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو                             2) نیاز به تعالی ، رشد و بالندگی

3) کشف راه درست زندگی                                                4) درک درست از آینده ی خویش

 

29- نیاز های بنیادین انسان با یک دیگر پیوند دارد و در یک نیاز جامع یعنی ............به هم می رسند .

1) شناخت راه صحیح زندگی                                  2) درک درست از آینده ی خویش

3) نیاز به تعالی ، رشد و بالندگی                              4) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو

30- حدیث « جعل الله العدل تنسیقاً للقلوب » کلام کدام معصوم می باشد و در ارتباط با چه موضوعی است ؟

1) امام علی ( ع ) – قرار گرفتن خدا در قلوب        

2) پیامبر اکرم ( ص ) – قرار دادن عدل برای پیوند قلب ها

3) حضرت فاطمه ( س ) – عدل سبب پیوند قلب ها می شود    

4) امام علی ( ع ) – قرار دادن عدل  به عنوان ترازوی جامعه .

31- در پاسخ به کدام نوع نیاز ، برنامه ی زندگی ، اجتماعی عادلانه و کرامت بخش را به انسان عرضه می کند ؟

1) کشف راه درست زندگی                                    2) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو

3) نیاز به تعالی ، رشد و بالندگی                             4) نیاز به درک هدف زندگی

32- اساسی ترین سئوال های انسان حاکی از ............انسان اند .

1) دل مشغولی ها                2) دغدغه های درونی              3) عمیق ترین نیاز های          4) هوشیاری

33- اگر در موضوعی ، اطلاعاتی در اختیار عقل قرار نگیرد ...............

1) عقل می تواند حکمی بدهد .                                 2) عقل نمی تواند هیچ حکمی بدهد .

3) عقل خودش دست به جستجو می زند .                    4) عقل از قلب کمک می گیرد .

34- اگر در موضوعی اطلاعات غلط در اختیار عقل قرار گیرد ............

1) حکم عقل ، قابل اعتماد می باشد .                         2)حکم عقل به تنهایی قابل اعتماد نمی باشد.

3) حکم عقل ، غلط و گمراه کننده است .                    4) حکم عقل به هیچ وجه ، غلط و گمراه کننده نیست.

35- اگر در موضوعی اطلاعات صحیح ولی ناقص در اختیار عقل قرار بگیرد ............

1) عقل به حکم کامل و جامع نمی رسد .                  

2) عقل به حکم کامل و جامع می رسد .

3) شاید عقل به حکم کامل و جامع برسد .                 

4) عقل باید به کمک ابزار دیگری به حکم کامل و جامع برسد .

36 – اگر در موضوعی اطلاعات صحیح و کافی در اختیار عقل قرار گیرد ..........

 1)حکم عقل جامع و کامل نمی باشد .                       2)  حکم عقل می تواند گمراه کننده است .

3 ) حکم عقل با قلب جامع و کامل می شود .              4) حکم عقل ، صحیح و قابل اجراست .

37- کدام گزینه راه پاسخگویی به نیاز های انسان نمی باشد ؟

1) جامع و شامل باشد .                                         2) ناظر به اینده ی ابدی انسان .

3) درست و قابل اعتماد                                         4) پاسخ احتمالی و نیاز مند تجربه و آزمون .

38 – چه زمانی دستگاه تفکر ما می تواند حکم قطعی دهد ؟

1) اطلاعات صحیح و کافی در اختیار داشته باشد .               2) زمان برای تجربه و آزمون داشته باشد .

3) نیاز های ما مکمل و تسهیل کننده هم باشند .                     4) بتواند ترسیمی از آینده انسان داشته باشد .

39- « هر پاسخی باید ناظر به آینده ی ابدی انسان در سرای دیگر باشد »  اشاره به پذیرش کدام اصل دین می باشد ؟

1) توحید                         2) نبوت                  3) عدل                           4) معاد

40 – خطاب قرآن در آیه ی « استجیبوا الله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم » چه کسانی می باشند ؟

1) مردم                          2) متقین                  3) مؤمنان                        4) کافران

 

«گزیده ای از تست های کنکور»

 

41 – خداوند در سوره مبارکه انفال از کدام عامل به عنوان « آنچه به شما زندگی می بخشد « یاد کرده است  ؟                                                            (  آزمایشی سنجش – 80 )

1) دعوت به خدا و پیامبر                                                      2) انفاق و از خود گذشتگی

3) جانبازی و جهاد در راه خدا                                      4) اعتقاد به حیات جاودانه ی اخروی

42- نیاز های بنیادین انسان با یکدیگر ............. دارند و در یک نیاز جامع یعنی شناخت ..........به هم می رسند .                  ( آزمایشی سنجش – 85)

1) رابطه – هدف زندگی                   2) پیوند – راه صحیح زندگی               

3) پیوند – هدف زندگی                   4) رابطه – راه صحیح زندگی

43- کدام عامل باعث می شود که قلب های مردم از یک دیگر فاصله بگیرد و محبت ها کاهش می یابد ؟

( آزمایشی سنجش – 85 )

1) عدم تعمل و تفکر در افراد                                  2) روحیه ی فزون خواهی افراد 

3) عدم اجرای عدل در جامعه                                  4) درک نادرست از آینده ی خویش

44- قرآن کریم ، چه چیزی را زندگی بخش و مایه ی حیات انسان می داند ؟

( آزاد تجربی – 82 )

1) دین                            2) عقل                      3) علم                            4) اخلاق

45 – از دقت در آیه ی شریفه ی « یا ایها الذین امنوا استجیبوا الله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم » مفهوم می گردد که ........

( سراسری علوم انسانی -85)

(1دین ، زندگی بخش و مایه ی حیات انسان است .               

(2مخاطب دعوت خدا و رسول ، زندگانند نه مردگان .

(3مخاطب دعوت خدا و رسول ، زندگانند نه مردگان .

(4دین ، مظاهر حیات را ارج می نهد و به آن تشویق می کند .