وبلاگ : قاسم - پوراسمعیل-(ماکو یی ) دبیر عربی وفلسفه ومنطق ومعارف ناحیه یک تبریز

علمی ،آموزشی ،دینی(دبیر دبیرستان نمونه دولتی امیرالمومنین (ع) منطقه ولیعصرودبیرستان غیر انتفاعی جام ناحیه چهار واقع در منطقه ائل گلی تبریز)

اللطف الخفی
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ٤:۳٤ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳۸۸
 
  • اللطف الخفی
  • شعری که منسوب به امیر المومنین علی (علیه السلام) است وحاوی علوم خفیه الهی است بدین صورت برای کارهای شرعی وحوایج الهی با وضو ونیت الهی بعد از نماز صبح (هشت مرتبه ) و قبل از خواب (هفت مرتبه) ذکر نماید انشاء الله به مقصود خود می رسد( وبنده حقیر را از دعای خیر محروم نسازد).
  • فکم لله مـن لطف خفـی
  • یـدق خفاه عن فهم ذکی
  • و کم یسرٍ أتى من بعد عسرٍ
  • ففرج کـربة القلب الشجی
  • و کـم لله مـن لطف خفی
  • یـدق خفاه عـن فهم ذکی
  • و کم من امرٍ تساء به صباحاً
  • و تأتیک المسرة فى العشی
  • اذا ضاقت بک الاحوال یوما
  • فثق بالواحد الفرد العلـی
  • توسل بالنبی فـکل خطـب
  • یهــون اذا تـوسل بالنبی
  • وبالمولی العلی ابی تراب
  • وبالــنور الهی الفاطمی
  • وبالاطهار اهـل اذکر حقا
  • سلاله احمد الولد الوصی
  • و لا تجزع اذا ما ناب خطب
  • فکــم لله من لطف خفی

 


 
 
اطلاعاتی در مورد شهرستان ماکو
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ٤:۳٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳۸۸
 
  • اطلاعاتی در مورد شهرستان  ماکو
  • شهرستان ماکو در گوشه شمال غربی  ایران ( استان آذربایجان  غربی ) قرار گرفته  که از شمال به رودخانه  قره  سو و کشور ترکیه ، از شرق  به  رودخانه  ارس  و جمهوری  آذربایجان  ( خود  مختاری  نخجوان  ) و از مغرب به جمهوری  ترکیه  و از جنوب به شهرتان  خوی  محدود است .
  • شهر ماکو در دره ای بنا شده که رودخانه زنگمار از آن می گذرد و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند. قسمت جنوبی شهر در دامنه کوه سبد قرار گرفته و آبادی چندانی ندارد ولی بخش شمالی آن آبادتر و بزرگتر است
  • این شهر از لحاظ طبیعی موقعیت خاصی دارد. شهر از طرف شمال و جنوب کوهستانی است و از جانب غرب و شرق به جلگه های قلعه درسی و چای باسار منتهی می گردد. یکی از تخته سنگهای بسیار بزرگ که بخشی از دیواره سنگی کوه ساری قیه است جدا قیه نام دارد.
  • تاریخچه ماکو :
  • قدیمی ترین ابنیه تاریخی ماکو به دوره اورارتو یا خالدها مربوط است اطاقهای سنگی در دهات سنگر (بین ماکو و بازرگان ) چیرکندی از روستاهای ییلاقی دهستان چای باسار و دلیک داش سیه چشمه و شدی ارس ، کنار پلدشت و کشف کتیبه هایی به خط میخی در قراء بسطام و اطراف بازرگان و حفریات و کشفیات هیئت آلمانی درده بسطام و خوانده شدن کتیبه های میخی توسط باستان شناسان ایرانی و خارجی و نوشته های مورخین قدیم و جدید چون موسی خورن (ارمنی) و ب.ب پیوتروفسکی (روسی) ثابت می کند که سکنه اولیه شهرستان ماکو اورارتوها بودند. شهر بزرگ آنان به نام روسا در نزدیکی قریه بسطام بنا گردیده بود.
  • پس از آنکه ارامنه به حکومت اورارتوها خاتمه دادند بر متصرفات آنها مسلط شدند. طبیعی است که منطقه ماکو نیز ضمیمه حکومت ارمنستان گردید آثار کلیساهای قدیمی مخصوصاً کلیسای طاطاوس و خرابه شهرهایی به نام آرتازیا ، آرتز و آرشاکاوان ( یا خاور زمین به قول اکراد طایفه ساکان ) در ناحیه دامبات و آرماویر Armavir کنار رود ارس تسلط و نفوذ ارامنه را در این منطقه روشن می سازد.
  • در سال ( 694 هـ . ش ) اسقف زاکاریا و پطرس برادرش حکومت سیاسی و مذهبی آرتاز را به دست آوردند. با صرف هزینه بسیار قلعه ماکو را که محل اقامت آنان بود استحکام بخشیدند و راههای کاروان و پل هایی در مسیر راه ساختند و آنرا بصورت راهی تجاری و سوق الجیشی در آورده که موقعیت ماکو و استحکامات تدافعی آن باعث تعجب بینندگان آن می شد.
  • شاهزادگان ارمنی آرتاز بیش از یکصد سال با اتکا به استحکامات قلعه ماکو و مهارت در دفاع ، کلیه حملات مهاجمین به این منطقه را یکی پس از دیگری دفع کردندو حتی تیمور لنگ نیز نتوانست آنجا را تصرف کند.
  • اسقف زاکاریا نه تنها راههای اطراف ماکو را مرمت کرد بلکه چهار پل با طاقهای قوسی روی رودخانه ماکو (زنگمار ) ساخت .
  • بعد از تیمور ، قره قویونلوها بر آذربایجان مسلط شدند. قرایوسف در سال 785 هـ . ش ماکو را فتح کرد . همیشه در بین امرای قره قویونلوها منازعه بود تا اینکه شاه اسماعیل صفوی در چند جنگ الوند میرزا و سلطان مراد میرزا بازماندگان سلسله آق قویونلو را مغلوب و سلسله مزبور را منقرض و سلسله مقتدر صفوی را تأسیس کرد . در زمان این پادشاه جوان بود که سلطان سلیم ( سلطان عثمانی ) پس از قتل شیعیان آسیای صغیر با لشکر جرار که مسلح به سلاح آتشین بودند به قصد تصرف آذربایجان و برانداختن سلطنت شیعی مذهب صفوی وارد دشت چالدران شد . نبرد چالدران با وجود فداکاریها و شجاعت شخص شاه اسمعیل و سرداران نامی او و سپاهیان قزلباش به نفع وی تمام نشد شاه اسماعیل همواره از این ماجرا دل شکسته بود و کسی خنده او را ندید. بالاخره قلعه ماکو را بعد از مدتها طبق دستور دربار شاه عباس ثانی خراب کردند و کتیبه ای در این مورد در روی صخره نقش بست که با این بیت شروع می شود.
  •        این قلعه که قلعه قابان بود                          ضرب المثل جهانیان بود ...
  • حکومت ماکو در دوره زندیه و قاجاریه در دست ایل بیات بود. ایل بیات تیره ای از ایل قره قویونلو بود که مسکن اصلی آنان شرق آناتولی بود و در رکاب قره قویونلوها وارد ایران شدند.
  • وجه تسمیه ماکو :
  • در مورد وجه تسمیه ماکو حدس و گمانهای زیادی زده شده که مبنای درستی ندارند ، ارامنه مدعی هستند ماکو در اصل ماکی یا مکی به معنی آغل (مرتع گوسفند ) بوده برخی مانند یاقوت حموی عقیده دارند ماکو محل زندگی روحانیون زردشتی بوده است لذا در اصل ماگوش نام داشته که به مرور ایام ماکو شده است . اسم ماکو را آرتاز ، شاوارشان ، قلعه قبان ، نیز گفته اند . به نظر مینورسکی محقق معروف روسی ماکو از ترکیب ماه و کوه تشکیل شده و می تواند مادکو باشد ( به معنای کوه ماد ) .
  • آثار باستانی شهرستانهای  مــــاکو
  • 1 ـ کلیسای  طاطاووس در ده قره کلیساشهرستان چالدران
  • 2 ـ تپه ما قبل  تاریخ خلیل آباد در 300 متری  شهرستان شوط
  • 3 ـ کلیسای عظیم سنت استپاسن در دره شام ارسکنار
  • 4 ـ معبد سنگی در ده شدی دشت زنگنه
  • 5 ـ برج و بارو و کتیبه در ، ساری قیه و در صخره ماکو
  • 6 ـ خرابه های تعدادی کلیساهای ارمنی در دهات مختلف
  • 7 ـ آثار تاریخی شهر دامبات
  • 8 ـ خرابه های قدیمی گزلو در ده مخند
  • 9 ـ آثار و علایم منقوش در سنگ در ده قزلجه قلعه دهستان قره قویون
  • 10 ـ دالانها و غارهای زیرزمین در اطراف آرارات
  • 11 ـ شهر روسا یا قلعه جم خور در ده بسطام چای پارا
  • 12 ـ اطاق سنگی در ده چیره کندی چای پارا
  • 13 ـ گورستان تاریخی  پیر احمد کندی در دهات آواجیق ( شهرستان چالدران)
  • 14 ـ پل بشگوز در نزدیک شهر ماکو
  • 15 ـ خرابه های سه گوش در ده قزلداغ
  • 16 ـ اطاق سنگی در ده دلیک داش
  • 17 ـ کلیسای زور زور در ده بارون
  • 18 ـ دیری متعلق به فرقه دمینکن در پای کوه قیه
  • 19 ـ اطاق سنگی در ده سنگر
  • 20 ـ کلیسای مریم ننه در شمال شهر ماکو
  • 21 ـ بنای باشکوه کلاه فرنگی در بیمارستان ماکو
  • 22 ـ کاخ باغچه جوق : در شش کیلومتری ماکو در روستائی  به همین نام واقع است که ساختمان آن در زمان تیمور پاشاخان شروع و در زمان حکومت فرزندش  مرتضی  قلی خان اقبال السلطنه ( سردار ماکو ) به اتمام رسیده و محل سکونت ییلاقی آن بود ( جوق در زبان ارمنی یعنی ده ) در ساختمان کاخ معماران  ایرانی و مهندسان  روسی و اروپایی به اتفاق کار کرده اند و هیئت کاخ تلفیقی از معماری شرق و غرب است . گچ بری ساختمان توسط اساتید ایرانی انجام پذیرفته. آئینه کاری و گچ بری ساختمان در سطح عالی است در بالای عمارت دور تا دور گلدانها و مجسمه ها وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ است
  •  پایه ستونها و گلدانها از سنگ خارا است و خوب حجاری شده است . اولین گرامافونی که به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می خورد که طول بوق آن 60 سانتیمتر و ارتفاع پایه اش بیش از یک متر است پرده های زربفت ، مبلهای بی نظیر ، تخت خوابهای متعدد با تشکهای پر قو ، کاغذ دیواری ها و رنگ آمیزی سالنها و نقاشی سقف اطاقها ، ظروف چینی اعلا و لوسترهای کریستال ، فضای حیاط با گلکاری و درختان میوه و اشجار زینتی و حوض های وسیع بازدید کنندگان را به یاد کاخهای افسانه ای می اندازد.
  •  
  •  

 
 
استرس واضطراب را به زانو درآوریم
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ٧:٥٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٦ اسفند ۱۳۸۸
 

هوالفتاح العلیم

استرس واضطراب را به زانو درآوریم

افراد زیادی هستند که از صحبت کردن در جمع رنج می برند ولذا سعی می کنند از صحبت یا ارائه کنفرانس شانه خالی کنند با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان ودانشجویان با این مشکل روبرو هستند برآن شدیم  که برای مقابله با استرس واضطراب  از صحبت کردن در جمع  مطالبی را برای استفاده عزیزانی که با این مشکل روبروهستند ذکر نماییم برای این منظور باید ببینیم استرس چیست ویا از چه چیزی اضطراب داریم و آیا آن که ما ازآن ترس داریم در دنیای بیرون امری عادی هست یا نه اصولا ترس واضطراب در همه افراد وجود دارد واین نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست بحث ما سر اضطراب حاد می باشد که برای مقابله با آن علم راهکارهایی را نشان داده است تجربه نشان می دهد اکثر افرادی که  صحبت کردن در جمع اضطراب دارند افرادی هستند که مسائل کوچک وبی اهمیت را خیلی بزرگ در نظر می گیرند وپس نتیجه می گیریم اینگونه افراد با فکر های باطلی سر وکاردارند برای همین باید طرز تفکر خود را تغییر دهیم بین منظور باید فکر باطلی مانند من نمی توانم را به این مسئله که من می توان تبدیل کنند تا فکر بشر تغییر نکنند طپش قلب نیز پیش خواهد آمد ضربان قلب هم بالا خواهد رفت برای مقابله با طپش قلب وضربان بالا باید اندیشه را عوض کرد برای همین منظور هفت قانون طلایی را برای مقابله با استرس توصیه می کنیم.

1-متن سخنرانی خود را قبلا آماده نموده قبل از سخنرانی چندین بار آن را در خانه یا در خوابگاه تمرین کنید.

2- زود وتند وبا عجله سخنرانی را شروع نکنید بلکه کمی بنشسنید یا کمی ایستاده مکث کنید سپس با استعانت از پروردگار متعال شروع کنید.

3- به چهره افراد خیره نشوید بلکه به گوشه سالن یا به کامپیوتر ویا پروژکتور توجه کنید.

4- از وسایل کمک آموزشی نظیر کامپیوتر ویا پروژکتور یا متن مقاله استفاده کنید.

5- توقعات از دیگران را  کم کنید شما هم مانند دیگران هستید( خود معمولی).

6- اجازه دهید به اینکه شما هم خطا می کنید همانطورکه دیگران خطا واشتباه دارند پس همانطور که شما نسبت به خطای دیگران بی تفاوت هستید دیگران هم به خطای شما بی تفاوت هستند

7-( مواجهه درمانی)یعنی تصور کنی که بد ترین حالت برای شما پیش آمده (چه شده است) در این حالت که ضربان قلب شما بالا رفته است وشما بدترین حات را قبل ازاینکه اتفاق بیفتد در ذهن خود مجسم نمودی وهمانطور که ضربان قلب شما بالا رفته است با این تصور ضربان قلب شما پایین می آید وشما بر اضطراب غلبه خواهید نمود ( واین مرحله نیاز به تمرین دارد)


 
 
چهار تا سوال اساسی از امیر مومنان حضرت علی (ع)
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۱۱:٥٦ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٥ اسفند ۱۳۸۸
 

هوالفتاح العلیم

شخصی به پیش امیر مومنان (ع)آمد و گفت چهار تا سوال دارم  حضر ت فرمود بپرس   حتی اگر چهل تا سوال داشته باشی آن شخص پرسید ای علی  بگو؟

(1) نزدیک چیست و نزدیکتر کدام است؟

(2) واجب کدام است و واجب تر چیست؟

(3) عجیب چیست و عجیب تر کدامین است؟

(4) سخت کدام است و سخت ترین چیست؟

حضرت فرمود :

(1) قیامت نزدیک است و مرگ از آن نزدیک تر؛

(2)  اطاعت از خدا واجب است و ترک گناه از آن واجب تر؛

 (3)  دنیا عجیب است و دوست داشتن دنیا از آن عجیب تر؛

 (4)  قبر سخت است و بدون زاد و توشه به دنیای مردگان رفتن سخت تر.

انشاالله که مورد استفاده واقع شود


 
 
سوالات فلسفه سوم دبیرستان
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۱۱:۳٥ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٥ اسفند ۱۳۸۸
 

هوالفتاح العلیم

درس [1] فلسفه چیست (1):

1.      ریشه یونانی لفظ فلسفه چیست و به چه معناست؟ ص2

2.      لفظ سوفیست ‌به چه معنا است و عقیده آن‌ها را بیان کنید. ص2

3.      منظور از مغالطه در استدلال چیست؟ چه کسانی از این روش استفاده می‌کردند؟ ص2

4.      لفظ سوفیست در ابتـداء چه معنـایی داشت؟ هم اکنون معنـای رایج آن چیست؟‌ ص2

5.      سوفیست‌ها چه اعتقادی داشتند و چرا سقراط مایل نبـود او را سوفیست بخوانند؟ ص2

6.    کلمه فیلوسوفوس که در اصـل به معنی دوستـدار دانـایی بـوده رفته رفته به مفهوم .......... ارتقاء ‌پیدا کرده و کلمه فلسفه مرادف با ......... شد. ص2

7.      اصطلاح فلسفه در بین مردم چه معنایی دارد؟ مثالی بزنید. ص3

      * با ذکر یک مثال معنای فلسفه را در بین مردم توضیح دهید.

8.      معنای عامیانه فلسفه چیست ذهن انسان در چه صورتی به کنجکاوی درباره برخی امور می‌پردازد؟ ص3

9.      چرا اندیشمندان و همچنین مردم امروز به سراغ بحث‌های فلسفی می‌روند؟ ص3         

10.  چرا انسان به سوی فلسفه می‌رود؟ و نظر ارسطو در این‌باره چیست؟ ص3

11.  کاربرد مفاهیمی همچون اسید، بار الکتریکی توسّط دانشمندان علوم تجربی، بیانگر چه اصول پذیرفته شده‌ای از جانب آنهاست؟ ص4

12.  کدام‌یک از عبارت‌های زیر در فلسفه و کدام‌یک در علوم تجربی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ص4تا6

            الف) با اینکه حواسّ خطا می‌کند باز می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.                ب) طبیعت قابل شناخت است.      ج) فلز رادیم در طبیعت به مرور تجزیه می‌شود.   د) محلول تورنسل همواره در مجاورت بازها به رنگ آبی در می‌آید.

13.  مفهوم قانون در علوم تجربی چه اصولی را بیان می‌کند؟ ص5

14.  اصل یکنواخت عمل کردن طبیعت چگونه اصلی است و بیانگر چیست؟ ص5

15.  قاعده «علّیّت» را با مثالی توضیح دهید. ص5

16.  منظور از رابطه علّیّت چیست؟ ص5

17.  اصل علّیّت به چه معناست؟ این قاعده در علوم مختلف چه اهمّیّتی دارد؟ ص5

18.  اصل تبعیّت همه‌ی موجودات را از قانون علّیّت با یک مثال توضیح دهید. ص5

19.  اصولی که بایدفیلسوف ثابت نماید تادانشمند بتواند تحقیقات خودرا آغاز کندچه اصولی است؟ ص5و6

20. با توجّه به نیاز علم به فلسفه چهار اصل از اصول فلسفی که پایه و مبنای کاوش‌ها و تحقیقات علمی واقع می‌شوند کدامند، بنویسید. ص5و6

21چهار اصل از اصول و مبانی فلسفی علوم تجربی را نام ببرید. ص5و6

 22.  اصولی مشترکی که دانشمندان قبول دارند را نام برده و بنویسید این اصول به کدام دانش تعلّق دارند؟ ص5و6

23.  دو نمونه از فرض‌های اوّلیّه و مقدّماتی که دانشمندان در همه علوم تجربی آن‌ها را پذیرفته‌اند نام ببرید. ص5و6

24.  در پاسخ به سؤال «چرا هر پدیده محتاج علّت است» باید وارد چه قلمروی شد؟ چرا؟ ص6

25.  توضیح دهید که چه نوع تلاشی را می‌توان به عنوان یک کار فلسفی قلمداد کرد؟ ص6

26.  کاربرد فلسفه علوم طبیعی را توضیح دهید. (چیست؟) ص6         

سؤال‌های تکمیلی درس [1]:

1.      سوفیست‌ها چه کسانی بودند و در مورد حقیقت چه نظری داشتند؟ ص2

2.      سفسطه به چه معناست؟ ص2

3.      مردم معمولاً چه زمان از فلسفه یک امر سؤال می‌کنند؟ ص3

4.   انسان می‌کوشد تا با بهره‌جویی از ...... خود به راز و رمز امور دست یابد و گره‌های ...... را از رشته‌ حوادث و پدیده‌ها بگشاید و از عمق .... آن‌ها سر در آورد و ..... شکل خاصّی از این تکاپوی پایان‌ناپذیر ..... است ص3

5.      روش تجربی چه روشی است؟ ص4

6.       از نظر دانشمندان، روش مطمئن برای کشف اسرار طبیعت چه روشی است؟ ص4

7.      علم تجربی را چه علمی می‌دانند؟ ص4

8.      عبارت‌های زیر را مختصراً توضیح دهید: ص4 و 5       

                واقعیّت داشتن جهان، قابل شناخت بودن طبیعت، درستی روش تجربه و آزمایش. 

9.      مفهوم قانون بیانگر چیست؟ ص5

10.  در پرتو کدام قاعده است که تمام تحقیقات علمی معنی پیدا می‌کند؟ شرح دهید. ص5

11.  اصل ........ نزد همه‌ دانشمندان اصلی پذیرفته شده است که همه قوانین ........ بر پایه‌ آن بنا شده است.ص5

12.  معنای مشترکی که بین کاربرد فلسفه در گفتگوی روزمره و کاربرد آن به شکل یک دانش خاصّ وجود دارد، کدام است؟ ص6

درس [2] فلسفه چیست (2)

1.      نحوه ارتباط علم فلسفه با علم روان شناسی را بنویسید. ص7

2.      در بحث «شناخت» فلسفه از چه چیزی سخن به میان می‌آید؟ چرا این بحث در روانشناسی نیز مطرح است؟ ص7

      * بحث شناخت در فلسفه پیرامون چه موضوعی است؟ و این بحث چگونه با علم روانشناسی ارتباط پیدا می‌کند؟

3.      نام دومسئله ازمسائل جامعه شناسی راکه ریشه دربینش فلسفی جامعه شناسی دارد بنویسید. ص8

4.      مسئله‌ای که موجب پیوند فلسفه و جامعه شناسی می‌شود بحث ....... و ....... است. ص8

5.      ارتباط فلسفه و علم جامعه شناسی را در بحث اصالت فرد و اصالت جامعه توضیح دهید. ص8 

6.       عقیده فیلسوفان مکتب فلسفی مارکسیسم و فیلسوفان الهی را درباره‌ی انسان و پایگاه طبقاتی او، مقایسه کنید. ص8

    * نظر مارکسیست‌ها درباره انسان و پایگاه طبقاتی او چیست؟ توضیح دهید. 

7.      هر یک از سؤالات زیر در چه علمی مورد بحث قرار می گیرد؟ ص8 تا10

     الف) آیا انسان می‌تواند خود را از تأثیر مطلق و بی‌قید و شرط پایگاه طبقاتی خود آزاد سازد؟

      ب) مردم باید از چه کسی یا چه کسانی اطاعت کنند؟

      ج) چرا راستی و درستی خوب است و دروغ و خیانت بد؟ 

      د) چرا شاعران زبان زیبایی را می‌فهمند و بعضی دیگر آن زبان را نمی‌فهمند؟

8.      نحوه ارتباط فلسفه و علم سیاست را بیان کنید. ص9 

9.      نظر مارکسیسم و اسلام را درباره حکومت بنویسید. ص9 

10.  مارکسیسم حکومت را حقّ ..... می‌داند و در اسلام حکومت و اقتدار تنها از آن ..... است. ص9

11.  نحوه ارتباط فلسفه و علم اخلاق را بیان کنید. ص9

12.  هدف از فلسفه اخلاق چیست؟ ص9

13.  مشخّص کنید کدام‌یک از گزینه‌های ذیل بیانگر «فلسفه اخلاق» است؟ ص9   

      الف) انسان باید وفادار باشد.              ب) انسان نباید حقوق دیگران را ضایع کند.

     ج) راستگویی خوب است، چون باعث اعتماد به نفس می‌شود.

     د) پاکی، پارسایی، عدالت و تقوا از نشانه‌های انسان پرهیزگار است.

14.  مشخص کنید عبارات ذیل کدام‌یک صحیح و کدام‌یک غلط است؟ ص9و10

      الف) تبیین عقلانی زیبایی مربوط به حوزه فلسفه اخلاق است.

      ب) در اخلاق و فلسفه اخلاق از حکومت مردم بر مردم صحبت می‌شود.

      ج) استدلال فیلسوفان درمورد این‌که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است، مربوط به حوزه‌ی فلسفه اخلاق است.

15.  هر یک از سؤالات زیر در چه علمی مورد بحث قرار می‌گیرد؟ ص9و10

       الف) فرق یک هنرمند با دیگران چیست؟ 

       ب) چرا راستی و درستی خوب است و دروغ و خیانت بد؟

        ج) چه کسی باید برای مجازات قانون وضع کند؟ 

        د) حکومت بر مردم حقّ چه کسانی است؟

16.  هر یک از سؤالات زیر در چه علمی مورد بحث قرار می‌گیرد؟  ص9و10

      الف) چرا بعضی زبان زیبائی و هنری اشیاء را می‌فهمند و بعضی دیگر آن را نمی‌فهمند؟

       ب) چرا باید اشخاص مجرم مجازات و تنبیه شوند؟ 

       ج) آیا ارزش‌های اخلاقی نسبی است؟             

      د) مردم باید از چه کسی یا چه کسانی اطاعت کنند؟

17.  ارتباط فلسفه با علم هنر را شرح دهید. ص10

18.  رابطه فلسفه و علم حقوق را شرح دهید. ص10

19.  در علم حقوق چه مسائلی مطرح می‌شود ؟ این مسائل چه ارتباطی با فلسفه دارند؟ ص10

      * مسائل اساسی علم حقوق را بنویسید .   

سؤال‌های تکمیلی درس [2]:

1.      چرا علوم انسانی نیازمند فلسفه بوده و چه ارتباطی با آن دارند؟ ص7

2.      جامعه را تعریف کنید. ص8

3.      ارتباط فلسفه و علم جامعه‌شناسی را درباره بحث انسان و پایگاه طبقاتی او توضیح دهید. ص8

4.      یکی از مسائل مهمّ در علم سیاست چیست؟ در کجا می‌توان به آن پاسخ داد؟ ص9

5.      دو مسئله از مسائلی که فلسفه و علم حقوق را به هم ارتباط می‌دهد بنویسید. ص10

درس [3] فلسفه چیست (3):

1.      کوشش فلسفه چیست؟ ص11یا13

2.      ویژگی نگاه فلسفی چیست؟ ص11

3.      اختلاف و اشتراک اشیاء نسبت به هم در چیست؟ ص11

4.      توضیح دهید چه تفاوتی میان کار یک فیلسوف و یک عالِم در بررسی اشیاء وجود دارد؟ ص11و12

5.      هدف فلسفه اولی چیست؟ ص11و12

6.       مهمترین بخش فلسفه را نام برده و آن را تعریف کنید. ص11و12

7.      مابعد الطّبیعه یا فلسفه اولی را تعریف کنید. ص12

8.      کدام جمله صحیح است: ص12

    الف) فلسفه اولی هر چیزی را از آن جهت که کمّیّت و مقدار دارد مطالعه می‌کند.

    ب) مابعدالطّبیعه هرچیز رااز لحاظ خواصّ مادّه مثل گرمی، سردی، حرکت‌وسکون مطالعه می‌کند.

    ج) فلسفه اولی موجودات را صرفاً از جهت وجود داشتن مورد مطالعه قرار می‌دهد.

9.      فلسفه اولی نام دیگری است بر .......... که پیرامون .......... بحث می‌کند. ص12و13

10.  دانشی که درپی یافتن احکام و قواعد هستی باشد چه نام دارد؟ یک‌مورد از مسائل آنرا نام ببرید. ص12و13

11.  موضوع مابعد الطّبیعه یا فلسفه اولی را بنویسید. ص12

12.  چهار مورد از مسائل مابعد الطّبیعه یا فلسفه اولی را نام ببرید. ص12و13

13.  کدام مورد از مسائل فلسفه اولی نیست؟ ص12و13

     الف) علّت و معلول                           ب) وحدت و کثرت 

     ج) کمّیّت و کیفیّت اشیاء                   د) هستی و چیستی

14.  یکی از مسـائل فلسفه اولی، علّت و معلول است آن‌را بـا ذکر مثـال توضیـح دهید. ص13

     * یک‌مورد از مسائل فلسفه اولی را نام برده و آن‌را بطور مختصر توضیح دهید.

15.  بحث وحدت و کثرت را در فلسفه اولی توضیح دهید. ص13

16.  توضیح دهید مهمترین مصداق فلسفه چیست؟ ص13

سؤال‌های تکمیلی درس 3:

1.      فلسفه چیست؟ ص11

2.      نگاه فلسفی چه نگاهی است؟ و کوشش فیلسوف برای چیست؟ ص11

3.      چه موقع سر و کار ما با یکی از علوم تجربی یا انسانی است؟ ص11

4.      علوم مختلف، موجودات را چگونه مورد بررسی قرار می‌دهند؟ ص11

5.      چه موقع به سراغ علوم مختلف می‌رویم؟ ص12

6.       چه هنگام قدم در عرصه مابعد الطّبیعه می‌گذاریم؟ ص12

7.      در عرصه ما بعد الطّبیعه توجّه روی چه موضوعی است؟ ص12

8.      بحث «ثابت یا متغیّر بودن هستی» در فلسفه اولی را توضیح دهید. ص12

9.      بحث «وجود و ماهیّت» در فلسفه اولی را توضیح دهید. ص12و13

10.  اگر در میان موجودات عالم وحدت و کثرت نبود چه اتفاقی رخ می‌داد؟ ص13

11.  چه رابطه‌ای میان فلسفـه اولی و فلسـفه به معنای تبیین عقلانی پدیده‌ها وجود دارد؟ص13

12.  فلسفه چه نوع کوششی است؟ ص13

13.  حقیقی‌ترین و اصلی‌ترین مبنایی که همه خصوصیّات اشیاء و پدیده‌ها به آن باز می‌گردد چیست؟ ص13

14.  عرصه‌ی مطالعه فلسفه اولی را بنویسید. ص13

درس [4] آغاز فلسفه:

1.   نخستین مجموعه‌ها یا قطعه‌هایی که به زبان ....... نگاشته شده از ....... به یادگار مانده است و تأمّلات بشری پیرامون هستی و آغاز و انجام جهان در ابتداء با .......... همراه بود و به ........ بیان شده است. ص16

2.      سرچشمه‌های اندیشه‌های راز گونه بشر را که صبغه ما بعد الطّبیعی دارد در کجا باید جستجو کرد؟ ص16

3.      جاهای خالی را با کلمات مناسب مطابق متن کتاب کامل کنید: ص16

       سرچشمه‌های اندیشه‌های راز گونه بشر را که .................... دارد باید در ................. مردم مشرق  زمین جستجو کرد.

4.      چرا ازیونان به عنوان مهد تفکّر فلسفی یاد می‌کنند؟آیا آغاز اندیشه بشر مربوط به‌زمان خاصّی است؟‌ص16

5.      اندیشه‌های فلسفی مردم مشرق زمین چگونه بوده است؟ ص16

6.       فرق اندیشه‌های فلسفی مردم مشرق زمین را با اندیشه‌های فلسفی مردم یونان بنویسید. ص16

7.      نظر برتراندراسل درباره ظهور تمدّن یونانی چیست؟ ص16

8.      در قرن پنجم قبل از میلاد چه عاملی سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به دانش و اندیشه شد؟ ص17

9.      چرا سوفسطائیان دنبال‌کردن شیوه جهان‌شناسان را بیهوده می‌دانستند؟ ص18

10.  نظر گزنفون درباره سوفسطائیان چه بود؟ ص18

11.  نظر سوفسطائیان را درباره حقیقت بیـان کرده و دو شخصیّت معروف سوفسطایی را نام ببرید. ص18و19

12.  مشهورترین شخصیّت سوفسطایی چه کسی بود؟ و چه عقیده‌ای داشت؟ ص18و19

13.  منظور پروتاگوراس از جمله «‌انسان معیار همه چیز است» چه بود؟ ص19

      * شعار «انسان معیار همه چیز» از چه کسی است و منظور او چه بود؟ 

      * چرا پروتاگوراس معتقد است که انسان معیار همه چیز است؟

14.  عقیده پروتاگوراس درباره حقیقت چه بود؟ ص19

15.  به عقیده پروتاگوراس همه چیز ... است و حقیقت بـه معنای دانش پایـدار ... و حقیقت جنبه ... دارد.ص19

16.  عقیده پروتاگوراس و گرگیاس را درباره‌ی حقیقت بیان کنید. ص19

17.  عقیده گرگیاس درباره‌ی حقیقت چه بود؟ ص19

18.  کدام ‌یک از سوفسطائیان شناسایی را انکار می‌کرد؟ ‌عقیده او را در این زمینه بنویسید. ص19

19.  توضیح دهید اثرهای منفی عقاید سوفسطائیان در میان افـکار مردم آن زمـان چه بود؟ ص20

20.  اثرهای (منفی و مثبت) عقاید سوفسطائیان را به طور مختصر بیان کنید. ص20و19

21.  سوفسطائیان چه تأثیر مهمّی در تاریخ فلسفه گذاشته‌اند؟ ص19

سؤال‌های تکمیلی درس 4:

1.      مهد تفکّر فلسفی کجاست؟ ص16

2.      زادگاه فلسفه یونانی کجا بود؟ و در چه زمانی پایه‌گذاری شد؟ ص17

3.      چه‌چیزهایی بیش ازهمه اندیشمندان نخستین را به خود مشغول می‌داشت؟وتلاش آنها برای چه بود؟ ص17

4.      چهار اندیشمند از اندیشمندان نخستین یونان را نام ببرید. ص17

5.      چه چیزی سبب پیدایش سوفسطائیان شد؟ ص15و16

6.       چرا روش سوفسطائیان در تاریخ فلسفه بسیار مؤثّر بوده است؟ ص19

7.      چه کسی در زمان سوفسطائیان، شالوده تفکّر فلسفی اصیل را استوار کرد؟ چگونه این کار را به انجام رساند؟ ص20

8.      روش سقراط در احیای تفکّر اصیل چه بود؟ ص20

9.      چرا سقراط را بنیان‌گذار فلسفه دانسته‌اند؟ ص20

10.  چرا سقراط را سخنگوی فلسفه دانسته‌اند؟ ص20و21

11.  سقراط خود را مأمور به انجام چه کارهایی از جانب خداوند می‌دانست؟ ص21

درس [5] شهید راه حکمت:

1.   هدف سقراط از گشت‌وگذار در میان مردم چه بود و چرا آن‌را وظیفه‌ خود می‌دانست؟ و او خود را عهده‌دار چه رسالتی می‌دانست؟ ص23

2.      نظر سقراط درباره فضیلت و ثروت چه بود؟ ص23  

3.      ملتوس در دادگاه سقراط را به چه جرمی متّهم کرد؟ ص24

4.      سقراط وظیفه خود و وظیفه قاضی را در دادگاه چه می‌داند؟ ص25

5.      سقراط می‌گفت: وظیفه قاضی ............ و وظیفه‌ی من ........... است. ص25

6.       کرفون چه سؤالی از سروش معبد دلفی پرسید؟ و چه پاسخی از او شنید؟ ص26

7.      سقراط چگونه سعی کرد تا راز پیام غیبی سروش را کشف کند؟ ص26

8.      سقراط از جستجو برای کشف راز پیام سروش دلفی، به چه نتیجه‌ای رسید؟ ص26

9.      به نظر سقراط دانای حقیقی کیست؟ و راز پیام سروش دلفی چه بود؟ ص27 

10.  سقراط اتّهام ملتوس مبنی بر گمراه کردن جوانان را چگونه پاسخ داد؟ توضیح دهید. ص28و29

11.  توضیح دهید: سقراط درباره این اتّهام که او خداپرست نیست، در دادگاه چه پاسخی داد؟ ص29

12.  سقراط درپاسخ این سؤال که آیا ابلهی نیست که انسان کاری کند که جانش به خطر افتد؟ چه گفت؟ص30

13.  چه اختلافی میان سقراط و مخالفانش در انگیزه انجام کارها وجود داشت؟ ص30

14.  در نظر سقراط ملاک انجام هر کاری چیست؟ ص30

15.  بـه عقیده سقراط برای شروع هر کاری بهترین مطلبی که باید در نظر گرفته شود چیست؟ ص30

16.  چرا سقراط از مرگ هراسی نداشت؟ ص30و31

17.  سقراط سعادت شهر خود را در .......... می‌دانست و داناترین آدمیان در پیام سروش دلفی ......... بود. ص31و27

18.  الف) به اعتقاد سقراط، گریز از ........... دشوار نیست، گریز از ........... دشوار است. ص32و31 

     ب) به اعتقاد سقراط، بالاترین خدمتی که او در حقّ مردم شهر آتن کرده بود، چه بود؟

19.  سوفسطائیان چه کسانی بودند؟ ص35

20.  دو جنبه‌ی مهمّ پیام سقراط را به اختصار شرح دهید. ص36و37

21.  توضیح دهید مفهوم حقیقی نمی‌دانم از نظر سقراط چیست؟ ص36

* منظور از «نمی‌دانم سقراط» چیست؟

22.  جاهای خالی را با کلمات مناسب مطابق متن کتاب کامل کنید: ص36

   نمی‌دانم سقراط در واقع آوای ............................. و درس آگاه شدن از گوهر ...................... را که در درون هر انسانی نهفته است، طنین‌انداز کرده است.

23.  چرا نمی‌دانم سقراط را نمی‌توان با نمی‌دانم سوفسطائیان مقایسه کرد؟ ص36

       * توضیح دهید نمی‌دانم سقراط با نمی‌دانم سوفسطائیان چه تفاوت‌هایی دارد؟

24.  به نظر سقراط انسان چگونه می‌تواند از وسوسه شکّ و گمان خلاصی یابد و راه حقیقت را بپیماید؟ ص36

25.  کدام مبحث منطق، یادگار مباحث سقراط است؟ آن‌را بطور مختصر توضیح دهید. ص37

26.  توضیح دهید سقراط بهترین راه وصول به‌دانش درست و مطمئن را در چه می‌داند؟ ص37

سؤال‌های تکمیلی درس 5:

1.      سقراط چه مسائلی را مورد تفکّر و تأمّل قرار می‌داد؟ ص23

2.      چه عواملی موجب شد تا توطئه‌ای علیه سقراط طراحی شود؟ ص23

      * چه کسانی با سقراط دشمنی داشتند و علّت آن چه بود؟

3.      از نظر متّهم کنندگان سقراط، جرم او چه بود؟ ص24

      * سقراط به چه اتّهامی به دادگاه فرا خوانده شد؟

4.      کدام سخن ملتوس، سقراط را به حیرت انداخت؟ ص24

5.      از دیر باز چه افترایی را به سقراط نسبت داده بودند؟ ص25

6.       سقراط علّت تهمت‌ها را چه می‌دانست؟ ص25

7.      دانش خاصّ سقراط چه بود؟ ص26

8.      ملتوس، آنیتوس و لیکون متّهم‌کنندگان سقراط، هر یک نماینده چه کسانی بودند؟ ص27

9.      به نظر سقراط ترس از مرگ برای چیست؟ ص30

10.  اختلاف نظر سقراط با دیگران درباره جهان دیگر چیست؟ ص30و31

11.  آخرین سخنان سقراط پس محکومیّت به مرگ چه بود؟ ص32

12.  سقراط نتیجه ناشکیبایی آتنیان را چه می‌دانست؟ چرا؟ ص32

13.  سقراط مرگ را از چه چیزی برتر می‌شمارد؟ ص32

14.  به نظر سقراط چرا گریز از مرگ دشوار نبوده و گریز از بدی شوار است؟ ص32

15.  سقراط چه تصوری از مرگ دارد؟ ص32

16.  زمانی که دوستان سقراط وسایل فرار او از زندان را فراهم کردند، وی چه پاسخی داد؟ ص33

17.  به نظر سقراط یک حکیم چه ویژگی‌هایی دارد؟‌ ص33

18.  سقراط در دفاعیّه خود راز دانایی خود را چه چیزی معرفی کرد؟ ص35

19.  سقراط مأموریت معنوی زندگانی خویش را در چه می‌دید؟ ص35

20.  چرا و چگونه سقراط در برابر سوفسطائیان بپا خاست؟ ص35و36

21.  موفقیّت سوفسطائیان چه نتایج سوئی به دنبال داشت؟ ص35

22.  روش سقراط در مقابله با سوفسطائیان چه بود؟ ص35و36

23.  سقراط گام اوّل در راه کسب حکمت و دانایی را چه می‌داند؟ ص36

24.  سقراط چگونه مخاطب خود را به خود آگاهی می‌رساند؟ ص36

25.  منظور سقراط از «خود را بشناس» چیست؟ و چه می‌آموزد؟ ص36

26.  «نمی‌دانم» سقراط سر آغاز چیست؟ ص36

27.  مبارزه علمی سقراط با سوفسطائیان چگونه است؟ ص37

درس [6] گوهرهای اصیل و جاودانه:

1.      روش افلاطون در مباحث فلسفی چگونه بود؟ افلاطون روش فلسفی خود را از چه کسی آموخته بود؟ص38

2.      دو رساله از افلاطون را نام ببرید و موضوع هر یک را بنویسید. ص39

3.      تفاوت رساله «تئتتوس» و «جمهوری» افلاطون در چیست؟ ص39

4.      نظر پروتاگوراس را درباره شناسایی حواسّ نوشته سپس نتیجه آن را بیان کنید. ص40

5.      با ذکر یک مثال، منظور پروتاگوراس را از جمله (آدمی مقیاس همه چیز است) توضیح دهید. ص40و41

6.    به نظر سقراط، اگر ادراک حسّی حقیقت هر چیز را دریابد، در این صورت همه بحث‌ها و کاوش‌های علمی و فلسفی بی‌معنا خواهد بود. چرا؟ ص41

7.   به نظر سقراط اگر این عقیده که «ادراک حسّی حقیقت همه چیز را در می‌یابد» درست باشد، چه نتایجی از آن ناشی خواهد شد؟ ص41

8.      شناخت (معرفت) حقیقی از دیدگاه افلاطون ، دارای چه ویژگی‌هایی است؟ ص43

9.      ویژگی‌های معرفت حقیقی رااز نظرافلاطون بنویسیدسپس بگوییدهریک ازآن‌ها ضامن چه امری است. ص43

10.  دو ویژگی معرفت حقیقی چیست؟ چگونه به این دو ویژگی می‌توان دست یافت؟ ص43

11.  ویژگی معرفت حقیقی از نظر افلاطون ................. و ............... است. ص43

12.  ویژگی ........... ضامن صحت و درستی یک معرفت و ویژگی ........... ضامن دوام و ثبات معرفت است. ص43

13.  توضیح دهید اینکه افلاطون می‌گوید «ادراک حسّی نسبی است» یعنی چه؟ ص44

14.  نظر افلاطون درباره جهان طبیعت چیست؟ ص44

15.  ابتداء سخن هراکلیتوس را نوشته سپس بنویسید منظور افلاطون از این پیام چیست؟ ص44

16.  آیا به نظر افلاطون «ادراکات حسّی» ما دارای ویژگی‌های معرفت حقیقی هستند؟ چرا؟ ص44

17.  چرا افلاطون ادراک حسّی را شایسته اعتناء نمی‌داند؟ ص44

18.  افلاطون برای رسیدن به معرفت حقیقی چه نظریه‌ای را ارائه می‌دهد؟ ص45

19.  نظریه مُثُل افلاطون را تعریف کنید. ص45

20.  به نظر افلاطون انسان چگونه می‌تواند به معرفت حقیقی دست پیدا کند؟ ص45

21.  راه حلّ افلاطون برای رسیدن به معرفت حقیقی شامل چه مراحلی است؟ ‌شرح دهیـد. ص45

22.  به نظر افلاطون، برای بدست آوردن معرفت حقیقی باید از سطح ........... فراتر رفت و از ابزار دیگری به نام ......... مدد جست. ص45

23.  نظر افلاطون درباره‌ی ادراک عقلانی چیست؟ ص45

24.  منظور افلاطون از مُثُل چیست و رابطه‌ی آن با موجودات این جهان چگونه است. ص45

25.  مرجع کلّیّات را از دیدگاه افلاطون شرح دهید. (با ذکر مثال) ص46

26.  مرجع تصوّرات کلّی (از قبیل عدالت، زیبایی، نیکی) کجاست و چگونه می‌توان آن‌ها را ادراک کرد؟ ص46

    * با ذکر یک ‌مثال توضیح دهید مرجع حقیقی کلّیّات از نظر افلاطون کجاست و چگونه به آن می‌توان رسید

27.  تمثیل غار را درباره نظریّه مُثُل توضیح دهید. ص47

28.  درتمثیل غار افلاطون معتقد است انسان باید چه مراحلی را طیّ کند تا به حقیقت برسدص48و49

    * به عقیده افلاطون زندانی بیرون آمده ازغار چه‌مراحلی راباید طیّ کندتابه دیدار خورشید نایل گردد؟

29.  بر اساس تمثیل غار افلاطون هر یک از مفاهیم زیر را با چه چیزی می‌توانید تطبیق دهید: ص49

1. زندان غار            2. پرتو آتش            3. اشیاء بیرون و انسان‌های در حال رفت و آمد        4. خروج آدمی از غار.            

سؤال‌های تکمیلی درس 6:

1.      سبک دیالکتیک چه سبکی است و اختصاص به چه کسانی داشت؟ ص38

2.      نام دانشگاهی که افلاطون بنا نهاد چه بود؟ و او به کدام‌یک از مسائل فلسفی توجّه شایانی داشته است؟ ص38و39

3.      چه نوع شناختی همیشه برای آدمی از مطلوب‌ترین چیزها بوده است؟ ص39

4.      چرا فیلسوفانی مثل افلاطون در آثار خود به مسأله شناسایی توجّـه شایانی نشان داده‌اند؟ ص39

5.      افلاطون در بحث‌های خـود درباره مسأله شناسایی، کدام سؤال اساسی را مطرح می‌نماید؟ ص39

6.       کسی که می‌خواهد مطلبی را توضیح دهد باید چگونه سخن بگوید؟ ص40

7.      چگونه افلاطون نظر پروتاگوراس را درباره شناسایی ردّ می‌کند؟ ص42و43

      * افلاطون چگونه ثابت می‌کند که ادراک حسّی تنها راه شناسایی حقیقی نیست؟

      * آیا شناسایی حسّی یقین‌آور است؟ توضیح دهید.

8.      آیا شناسایی معتبر (حقیقی) و ادراک حسّی واقعاً هر دو یک چیز هستند یا دو چیز مختلف؟ توضیح دهید. ص42و43

9.      افلاطون با انتقاد از ادراک حسّی در نهایت چه نتیجه‌ای می‌گیرد؟ ص43

10.  به نظر افلاطون، با بکار بردن چه روشی می‌توان به معرفت حقیقی دست یافت؟ و چه چیزی آدمی را در این راه آماده می‌کند؟ ص43

11.  آیا به نظر افلاطون می‌توان با ادراک حسّی به شناسایی معتبر دست یافت؟ چرا؟ ص44

     * دلایل نارسایی حواسّ از نظر افلاطون را بنویسید.

12.  افلاطون درباره وجود تغییر و دگرگونی در طبیعت، عقیده کدام فیلسوف را پذیرفته بود؟

13.  پیام هراکلیتوس در بی‌قراری جهان مادّی را بنویسید. ص44

14.  آیا بی‌اعتباری حواسّ در فلسفه به معنی این است که تمام ادراکات حسّی ما بی‌اعتبار است؟ توضیح دهید. ص44 پاورقی

15.  نظریه مُثُل از کیست؟ ص45

16.  آیا افلاطون به شهود عقلانی معتقد است؟ توضیح دهید. ص45

17.  اصطلاحات زیر را تعریف کنید: مثال ـ ایده ـ مُثُل. ص45

18.  از نظر افلاطون، تصوّرات کلّی بر چه چیزهایی دلالت می‌کنند؟ ص46

19.  افلاطون «تمثیل غار» را به منظوری به کار برده است؟ ص46و47

20.  افلاطون سیر عقلانی به سوی معرفت حقیقی را در کدام کتاب و به کمک چه تمثیلی بیان کرده است؟ ص46و47

21.  اگر کسی از زندان غار رهایی یابد، باید به ترتیب به شناخت چه اموری بپردازد؟ ص48و49

22.  مراحل سیر عقلانی به سوی معرفت حقیقی را از دید افلاطون بنویسید. ص48و49

     * مراحل سلوک سالک به سوی معرفت حقیقی را از نظر افلاطون بنویسید.

23.  تمثیل غار و سیر عقلانی به معرفت حقیقی را با هم مقایسه کنید. ص49

24.  از نظر افلاطون آدمی در پایان سیر و سلوک چه چیزی را در می‌یابد و چه چیزی را تصدیق می‌کند؟ ص49

     * افلاطون بعد از طرح «مُثُل» به چه نتیجه‌ای می‌رسد؟

25.  منظور افلاطون از «مثال نیک یا خیر یا زیبا» چیست؟ ص49

درس [7] علّت‌های چهارگانه: 

1.      نقش و تأثیر ارسطو در دانش بشری چه بوده است؟ ص51

2.      روش فلسفی ارسطو به چه نامی معروف شد؟ سه تن از پیروان مسلمان ارسطو را نام ببرید. ص51

3.      ارسطو در قرن ............ می‌زیسته است. لقب او .............. بود. او شاگرد ............... بود و روش فلسفی او به ............ معروف شد. ص51

4.      دو تن از پیروان مسلمان و یک نفر از پیروان مسیحی ارسطو را نام ببرید. ص51

5.       ارسطو چگونه فیلسوفی است؟ و به چه موضوعاتی علاقه‌مند بود؟ ص52 

6.       ارسطو «علم فیزیک» را چگونه تعریف کرده است؟ ص52

7.      هدف ارسطو از شناخت طبیعت چیست؟ ص52

8.       در مثال خیّاط، پارچه چه نوع علّتی است؟ ص52

9.      ارسطو برای توجیه عقلانی هر پدیده‌ای از چه امری استفاده کرده است؟ ص53

      الف) عالم مثل     ب) علل اربعه      ج) ادراکات حسّی    د) تغییر و تحوّل پدیده‌ها 

10.  ارسطو در کدام‌یک از آثار خود به بیان علل اربعه می‌پردازد؟ ص53

11. علل چهارگانه ارسطو را براساس تعریفی که خود او در کتاب«طبیعیّات» آورده بنویسید.ص53و54    *            

علل اربعه را از نظر ارسطو نام ببرید و هر کـدام را با ذکر مثال تعریف کنید.

12.  در هر یک از نمونه‌های زیر، نوع علّت را مشخص کنید: ص53و54  

            1. ناطق نسبت به انسان.                                                   2. جوجه نسبت به مرغ.  

            3. تندرستی نسبت به پیاده روی.                      4. درودگر نسبت به پنجره.

            5. نویسنده نسبت به کتاب.                                              6. سنگ مرمر نسبت به تندیس.

13.  در جمله زیر علّت‌های چهارگانه را مشخص کنید: ص53و54

14.      «‌هنرمندی مجسمه‌ی طلایی را بخاطر تزئین تالار ساخت»

15.  علّت فاعلی و علّت مادی را با مثال تعریف کنید. ص53و54

16.  علّت غایی را با ذکر مثال تعریف کنید. ص54

17.  علّت صوری را تعریف کرده، نسبی بودن مادّه و صورت را با ذکر مثـال توضیح دهید. ص54و57

18.   کدام علّت بیانگر جنس و کدام علّت بیانگر ماهیّت و نوع یک پدیده است؟ ص54

19.   در این مثال علّت غایی را بیابید و از نظر ارسطو تعریف کنید: «علیّ برای تندرستی پیاده‌روی می‌کند».  ص54

20.  در این بیان بهمنیار [... اگر جُزوی بود از وجود او: یا آن جُزو به قوّت بود و بس، یا آن بود که بدو چیزی به فعل آید ....] کدام علل مطرح است؟ ص54 

21.   ازدیدگاه ارسطومنظورازعلّت‌های درونی وعلّت‌های بیرونی یک‌پدیده چیست با مثال شرح دهید. ص54

22.   علل بیرونی اشیاء را نام ببرید و برای هر یک از آن‌ها مثالی بنویسید. ص54

23.  علّت‌های بیرونی (از علل چهارگانه) را نام ببرید و برای هر یک مثالی بنویسید. ص54     

24.  از دیدگاه ارسطو علّت صوری و ........ از علّت‌های ........ یک پدیده هستند و علّت فاعلی و ........ از علّت‌های ........ به حساب می‌آیند. ص54

25.  ارسطو علّت فاعلی را در حرکات طبیعی چگونه تفسیر می‌کند با ذکر مثال توضیح دهید. ص55

26.  شیخ الرّئیس، علل حرکت اجسام را چگونه تفسیر می‌کند؟ ص55و56

27.  اگر سنگی از بلندی سقوط کند، ارسطو علّت فاعلی آن را چگونه بیان می‌کند؟ ص55

28.   ارسطو در مقابل این سؤال که چرا سنگ سقوط می‌کند و یا چرا شعله آتش بالا می‌رود چه پاسخی می‌دهد؟ ص55

29.  منظور از طبیعت جسم چیست؟ با ذکر مثال آن را توضیح دهید. ص56

30.  درنظر ارسطو علّت فاعلی بر چند قسم است؟ با ذکر مثال توضیح دهید. ص55و56

31.  ابتداء مادّه یا هیولا را طبق نظر ارسطو تعریف کرده سپس برای آن یک مثال بنویسید. ص56

32.  چرا علّت مادّی نیاز به علّت فاعلی دارد؟ توضیح دهید. ص56

33.  علّت مادّی در نظر ارسطو چیست و چگونه به مرحله فعلیّت نایل می‌شود؟ ص56

34.  ارسطو مرگ و ولادت را چگونه تبیین می‌کند؟ ص57

35.  با مثالی توضیح دهید که « مادّه و صورت نسبی هستند» یعنی چه؟ ص57

36.  جاهای خالی را کامل کنید. ص57و54و56

            الف) در نظر ارسطو آنچه شدنی است ............. و آنچه بودنی است ............ نام دارد.

            ب) علّت‌های .............. و .............. علل بیرونی اشیاء می‌باشند.

            ج) دانه لوبیا برای گیاه لوبیا در حکم علّت .............. است.

            د) ارسطو علّت فاعلی درونی را که مبدأ حرکت و سکون در اجسام می‌باشد ........ می‌نامد.

            ه) در نظر ارسطو ..... وجود بالقوّه و مایه‌ی اوّلیّه است که در اثر تغییر و تحوّل به ...... می‌رسد.‍

37.  جوجه نسبت به تخم مرغ .......... است و نسبت به مرغ .......... است. ص57

            الف) فاعل ـ غایت     ب) مادّه ـ صورت      ج) صورت ـ مادّه       د) غایت ـ فاعل

38.  در نظر ارسطو، نسبت یک صورت به صورت بالاتر از خود چیست؟ ص57     

            الف) غایت آن است.      ب) فاعل آن است.       ج) مادّه آن است.       د) صورت آن است.

39.  میل طبیعی در درون اشیاء را باانگیزه و نیّت در ذهن انسان از دیدگاه ارسطو مقایسه کنید.ص58

40.  علّت غایی برای ارسطو مفهوم گسترده‌تری دارد، توضیح دهید. ص58

41.  به نظر ارسطو کدام علّت نظم و هماهنگی و هدفداری را در نظام طبیعت تأمین می‌کند؟ آن را توضیح دهید. ص58و59

42.  از نظر ارسطو فلسفه چگونه دانشی است؟ و وظیفه فیلسوف چیست؟ ص59        

43.  وظیفه‌ی فیلسوف از نظر ارسطو چیست؟ ص59

            الف) تفسیر جهان هستی از افق مثل                   ب) تفسیر جهان ماوراء طبیعت از افق علل اربعه

            ج) تفسیر جهان هستی طبق ادراک حسّی  د) تفسیر جهان هستی از افق علل اربعه

 سؤال‌های تکمیلی درس 7:

1.      معلّم اوّل لقب کیست؟ ص51

2.      چه مسئله‌ای بیش از هر چیز ذهن ارسطو را به خود مشغول کرده بود؟ ص52

3.      ارسطو در توجیه حرکات طبیعی می‌کوشد تا چه چیزهایی را شناسایی کند؟ ص52

            * ارسطو حرکات طبیعی را چگونه توجیه می‌کند؟

            * ارسطو به عنوان یک فیلسوف طبیعت شناس چه هدفی را دنبال می‌کند؟

4.      چهار علّت اصلی را در چه اموری می‌توان تشخیص داد؟ آن علل را نام ببرید. ص52

            * علل اصلی حرکت و تحوّل در طبیعت از نظر ارسطو را نام ببرید.

5.      سخن بهمنیار بن مرزبان را در تفسیر نظر ارسطو درباره علل اربعه بنویسید. ص54

6.       کتب زیر از کیست؟  ص53 تا55

            الف) طبیعیّات                              ب) التّحصیل            ج) شفا .

7.      رئیس حکمای مشّائی را نام ببرید. ص55

8.      ابن سینا در توضیح مقصود ارسطو در مورد علّت فاعلی چه می‌گوید؟ ص55و56

9.      معنی لغوی هیولا را بنویسید. ص56 پاورقی

10.  این عبارت ارسطو راتوضیح دهید «آنچه شدنی است مادّه است و آنچه بودنی است صورت».ص57

11.  از نظر ارسطو: آنچه شدنی است .......... است و آنچه بودنی است .......... . ص57

12.  طبیعت و صورت را مقایسه کرده و بنویسید چه ارتباطی با هم دارند؟ ص57

13. عبارت زیر را توضیح دهید: «صورت همان طبیعت است آنگاه که به عنوان مبدأ حرکت و سکون در یک شیء‌ در نظر گرفته شود». ص57

14.  چه چیزی در انسان ضامن حرکت برای به دست آوردن چیزی است؟ ص58 

15.  ضامن حرکت مادّه اشیاء به سوی بالاترین صورت و فعلیّت چیست؟ ص 58

16.  این عبارت ارسطو بیان‌کننده کدامیک ازعلل اربعه است«طبیعت هیچ‌گونه کار بیهوده انجام نمی‌دهد».ص58

17.  نظر ارسطو درباره علّت غایی در کلّ جهان طبیعت چیست؟ ص58

18.  ارسطو علّت غایی در جهان طبیعت را به چه چیزی تشبیه کرده است؟ ص58 

19.  ارسطو عالم طبیعت را چگونه ترسیم می‌کند؟ ص58و59

20.  در نظر ارسطو، علّت غایی در طبیعت چگونه عاملی است؟ ص59

21.  از نظر ارسطو چه چیزی جهان را هماهنگ و هدفمند قرار داده است؟ ص59

22.  به نظر ارسطو علّت غایی در عالم طبیعت چه وظیفه‌ای را به عهده دارد؟ ص59

23.  ارسطو مبادی شناخت حقایق جهان را چه می‌داند؟ ص59

سوالات فلسفه سوم دبیرستان  تهیه شده توسط استان خوزستان

 


 
 
صلوات
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۸:۱٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٥ اسفند ۱۳۸۸
 

صلوات ، بهترین هدیه از طرف خداوند برای انسان است .

 

صلوات ، تحفه ای از بهشت است . روح را جلا می دهد .

 صلوات ، عطری است که دهان را خوشبو می کند و شفیع انسان است .

هیچ عملی در روز جمعه برتر از صلوات بر محمد(ص) و آل او نیست .

سخنانی از پیامبر(ص) در مورد صلوات:

پیامبر فرمود:در معراج ملکی را دیدم که هزار هزار دست داشت و هر   دستی  هزار هزار انگشت داشت و هر انگشت هزار هزاربند .آن ملک گفت :  من  حساب دانه های باران را می دانم که چند تا در صحرا و چند تا در دریا  می  بارد . تعداد قطرات باران رااز ابتدای خلقت تا به حال را دارم  ولی  حسابی است که من از محاسبه ی آن عاجزم . پیامبر فرمود : چیست؟ عرض  کرد :  هر گاه جماعتی از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند  من  از محاسبه ثواب صلوات عاجزم .

پیامبر فرمود :صلوات فقر را برطرف می کند .

پیامبر فرمود :هر کس هر روز هزار صلوات بر من فرستد از دنیا نخواهد رفت تا جای  خود را  در بهشت ببیند .

 

امام علی(ع) : هیچ دعایی به آسمان نمی رسد مگر اینکه دعا کننده  بر  محمد(ص) و آل او صلوات فرستد .


 
 
طرح درس دوم دین و زندگی 3
نویسنده : قاسم - پوراسمعیل - ساعت ۱٢:٥٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸
 

هوالفتاح العلیم

اداره آموزش و پرورش ماکو                                          

طرح درس دوم  دین و زندگی 3

 نام طرح درس روزانه              نام درس: دین وزندگی 3            موضوع درس  لطف الهی        پایه ورشته : سوم انسانی   مدرسه: امام حمینی(ره)   مقطع:     متوسطه              صفحات:     11-20                      تعداد فراگیران:       32نفر         شماره طرح : 2    تاریخ اجرا:  20/7/88     زمان اجرا:      8  الی9:30           

  تهیه کننده :   قاسم  _  پوراسمعیل     مدرک تحصیلی :  کارشناسی دبیر علوم دینی ومعارف اسلامی    تلفن محل کار : 0462343090 موبایل : 09141648068  

    ویژگی فراگیران :جنسیت : مرد       سن: 16 و بالاتر

·        وضعیت ذهنی : سه  نفر ضعیف

·        وضعیت اجتماعی : حدود 40درصد از خانواده ها تحصیل کرده هستند

·        وضعیت اقتصادی :  به علت مرزی بودن منطقه وضعیت اقتصادی  متفاوت می باشد

هدف کلی  : آشنا شدن فرگیران با لطف الهی        

رئوس مطالب : 1-لطف الهی2-هدایت عمومی3- تناسب میان هدف ، خلقت و هدایت 4-هدایت ویژه

 

اهداف جزئی

اهداف رفتاری  (فعالیت مناسب برای رشد انواع هوش ها )

نوع هوش

در فرآیند آموزش فراگیران باید :

در پایان آموزش فراگیران باید بتوانند :

 


با هدف، موضوع ،ارتباط درس اول ودوم   آشنا شود

 

 

 

 

با هدایت عمومی آشنا شود

 

 

تناسب میان هدف و خلقت

 

 

1-    هدف از یاد گیری لطف الهی   را توضیح دهد

2-    مقایسه درس اول با درس دوم را بیان و ارتباط میان  آنها را توضیح دهد .

3-    کلام حضرت موسی را در دعوت فرعون به سوی خداوند بیان کند.

4-    توضیح دهد ( چه را بطه ای میان ویژگی های آفرینشی انسان با نحوه هدایتش وجود دارد .  )

5-    قرائت آیات درس و ارائه ترجمه آنها و بیان موضوع آیات با عناوین اصلی درس .

 

1-   اثبات کند که خدای جهان خالق حکیمی است .

2-   اثبات کند که هدایت یک اصل عام وهمگانی در نظام خلقت است .

3-    چارت(نمودار) هدایت عمومی را رسم نموده و توضیح دهد .  

 

 

 

 

1-  منظور از تناسب میان هدف و خلقت را توضیح دهد.

2-  منظور ا ز شیوه خاص هدایت را با چارت درس بیان نماید.

3- آفرینش زنبور عسل را با امکانات خاص آن در ارتباط با  تناسب میان هدف و خلقت  بیان نماید .

4- نمونه ای ا ز احوالات مخلوقات خداوند را تحقیق کرده و رابطه میان اهداف و ثمرات وجود ی آنها را  با شیوه هدایتشان توضیح دهد.

کلامی

منطقی

کلامی و منطقی

زبان وکلامی

دیداری ، کلامی و منطقی

منطقی و دیداری

 منطقی و دیداری

 دیداری و  کلامی

 

 

 


کلامی

منطقی  کلامی

دیداری

دیداری و کلامی

 

 

 

هدایت ویژه انسان

 

 

 

1-    ویژگی ها و ارزش های وجودی انسان که موجب تمایز او با سایر موجودات شده در ارتباط با هدایت وی را توضیح دهد .

2-    منظور از دو چراغ در وجود انسان چیست و هدف از خلقت آن دو را بیان نماید .

3-فرمایش امام کاظم ( ع) را به هشام بن حکم را در ارتباط با حجت آشکار و نهان بیان نماید

4-نقش عقل را  در ارتباط با فهم پیام الهی ذکر نماید .

5-نتیجه اندیشه در پیام الهی  را ذکر نماید .

 

منطقی و کلامی

 

دیداری منطقی

دیداری و کلامی و معنوی

دیداری و کلامی

کلامی

 

 

 

رفتار ورودی

قبل از ارائه این درس دانش آموزان باید:

سوالات ارزشیابی ورودی( تشخیصی)

نتیجه

با نیازهای بنیادین بشر   آشنا باشد

بامعنای بیداری وهشیاری آشنا باشد

1-    نشانه بیداری و  هوشیاری ورود به وادی انسانیت را توضیح دهد؟

2-    نیازهای بنیادین بشر را نام ببرد

3-    دو ویژگی پاسخ به نیازهای بنیادین را ذکر کنند

اگر به سوالات مطرح شده توانستند جواب دهند به تدریس درس دوم می پردازیم

             

اجرای تدریس درس دوم

 

مراحل تدریس

روش تدریس

مواد آموزشی

فعالیت فراگیران

فعالیت مدرس

مدت

 

 

فعالیتهای

مقدماتی

1-سلام واحوال پرسی وبررسی وضعیت جسمی وروحی فراگیران

2-حضور وغیاب وبررسی علت غیبت جلسه قبل

3-بررسی تمارین وتکالیف فراگیران

مطالب درس اول

 

 

کاربرگ دبیر

ارائه نمونه یا بی  وبرسی  وتکالیف

برسی تمارین وتکالیف

5

 

 

ارزشیابی ورودی

 

پرسش از مدرس وپاسخ از گروه در صورت گروه بندی ویا چهار نفر از فراگیران

 

 

کتاب دین وزندگی 3

1-در صورت گروه بندی  افراد گروه ارسطو از گروه  افلاطون دو سوال میکنند ویا از چهار نفر به انتخاب چهار سوال می پرسنند

2- پرسش گروها وپاسخ از گروههای دیگر

1- انتخاب گروه سوال کننده

2- طرح سوالهایی غیر از سوال فراگیران

3- نظارت وتایید  ویا تکمیل پاسخها

5

آماده سازی وایجاد انگیزه

1-   گروه بندی{1- گروه ارسطو 2-گروه افلاطون3- گروه سقراط}

2-    ایجاد انگیزه {تدریس درس در اطاق فناوری وپخش فیلم ویا ارائه داستانی برای زمینه سازی}

 

کتاب دین وزندگی 3

رایانه

نشاندادن نسخه pdf

 

دقت به صفحه پروزکتور

وسخنان مدرس

 ودانش آموزانی که اظهار نظر می کنند

ایجاد انگیزه در فراگیران چه با طرح داستان و یا نمایش فیلم و..قرائت آیات

 

3

 

 

 

مراحل تدریس

روش تدریس

مواد آموزشی

فعالیت فراگیران

فعالیت مدرس

مدت

 

 

 

 

ارائه

درس جدید

 

 

 

 

مقدمه

فعال بودن سه گروه{1- گروه ارسطو 2-گروه افلاطون3- گروه سقراط} برای  بحث وبررسی گروهی

پرسش وپاسخ

 

کتاب درسی

نسخه pdf

پروزکتور

رایانه

پرده  نمایش

کاربرگ دبیر

موضوع وهدف درس را مشخص می کند

سوالات اصلی درس دوم را بر روی پرده با استفاده از پاور پوینت یا نوشته word  نمایش دهد

هدف از یادگیری درس دوم  بیان کنند

هدایت

نظارت

پرسش از مطالب

توجه دادن به فرا گیران به اهداف درس و مطالب

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

ارائه

درس جدید

 

 

 

 

 

 

لطف الهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

مقدمه درس وتوضیح آن

قرائت آیات توسط دانش آموزان وپخش  قسمتهای از آیات کتاب با استفاده از نرم افزارهای قرانی(سلیم-مائده- حکیم) بیان ارتباط آیات با مطالب کتاب

 نشان دادن نسخه pdf

ارائه  پاور پوینت

ارائه نمونه ومثالهای قرانی

پرسش وپاسخ

 

کتاب

درسی

نسخه pdf

پروزکتور

رایانه

پرده  نمایش

کاربرگ دبیر

 

نمونه های از لطف الهی در زندگی خود  را نا م ببرد

1- گروه ارسطو: هدایت عمومی توضیح دهند 

 2-گروه افلاطون: تناسب میان هدف ،خلقت و هدایت را  توضیح دهند 

3- گروه سقراط: هدایت ویژه انسان  توضیح دهد

 

هدایت

نظارت

پرسش از مطالب

توجه دادن به فرا گیران به اهداف درس و مطالب

تکمیل وجمع بندی

 

 

 

 

 

 

 

ارائه

درس جدید

 

 

 

لطف الهی

 

 

 

 

 

توضیح لطف الهی

قرائت آیات کتاب

ارائه معنای درست آیات

توضیح هدایت عمومی

توضیح تناسب میان هدف ، خلقت وهدایت

ارائه نمدار هدایت عمومی و تناسب میان هدف ، خلقت وهدایت

توضیح چگومگی هدایت ویژ ه انسان

بیان فرمایش امام کاظم (ع) به هشام بن حکم

کتاب

درسی

نسخه pdf

پروزکتور

رایانه

پرده  نمایش

کاربرگ دبیر

 

 1- گروه ارسطو: قرائت آیات وارتباط با مطالب  کتاب 

2-گروه افلاطون: ذکر داستان حضرت موسی  در ارتباط با لطف الهی

3- گروه سقراط:  برسی فعالیت (برای مطالعه ) آفرینش زنبور عسل وچگونگی هدایت  آن

4-  سر گروه   گروه افلاطون نقش حجتهای درونی نهان وآشکار را در امر هدایت برسی نماین

هدایت

نظارت

پرسش از مطالب

توجه دادن به فرا گیران به اهداف درس و مطالب

تکمیل وجمع بندی

 

 

5

ارائه

درس جدید

 

 

 

 

 

فعال بودن سه گروه{1- گروه ارسطو 2-گروه افلاطون3- گروه سقراط}

ارائه  پاور پوینت

نشان دادن نسخه pdf

کتاب درسی

نسخه pdf

پروزکتور

رایانه

پرده  نمای

1- گروه ارسطو: فعال کردن ضبط صوت برای قرائت

2-گروه افلاطون: آماده کردن نرم افزارهای قرانی برای نمایش متن آیات در پروزکتور

 

هدایت

نظارت

پرسش از مطالب

توجه دادن به فرا گیران به اهداف درس و مطالب

تکمیل وجمع بندی

 

 

 

3

 

 

 

 

مراحل پایانی تدریس درس دوم

 

 

 

مراحل پایانی

 

 

جمع بندی ونتیجه گیری

پرسش وپاسخ

 

بازگو کردن مطالب اصلی

 

حل دو نمونه تمرینات  پایان درس

ذکر خلاصه صفحه 17

کتاب درسی

نسخه pdf

پروزکتور

رایانه

پرده  نمایش

کاربرگ دبیر

 

سه گروه{1- گروه ارسطو 2-گروه افلاطون3- گروه سقراط}  اظهار نظر کرده و سر گروها جمع بندی می نمایند

تعین وظایف گروها برای جلسه بعدی

 

هدایت

نظارت

جمع بندی

 

 

5

 

 

 

مراحل پایانی

 

 

 

 

 

ارزشیابی

طرح  سوال هریک {1- گروه ارسطو 2-گروه افلاطون3- گروه سقراط}   از یکدیگر یا طرح سوال از طرف معلم از سوالات کتاب و یا مطالب خارج از کتاب

3

تعین تکلیف

تهیه سوالات  شفاهی شفاهی وتستی  حل تمرینات  طرح شده از طرف دبیر توسط گروها

ارائه کنفرانس  درس دوم برای جلسه بعد

تهیه نمودار  هدایت عمومی توسط گروه  سقراط

تهیه نمونه از سوالات برای طرح در ارزشیابی ورودی جلسه بعد توسط گروه ارسطو

تهیه نمودار  تناسب میان هدف و خلقت گروه افلاطون

آماده شدن برای آزمون کتبی از درس اول ودوم

4

 

 

والسلام علی من اتبع الهدی